2000km

Első érdemi tapasztalatok

Sziasztok! Jó rég írtam, most van egy kis időm, itt van pár tapasztalat 2000 elektromos km után: Gyakorlatilag semmi észrevehető különbség nincs a benzines és az elektromos között a napi rutinban, ugyanolyan autó mind a kettő. Mire gondolok? Nincs semmilyen para hogy mikor és hol tudom majd tölteni, alig van fennakadás, és a legtöbb helyen még mindig ingyen van. Pont 2000 Ft-ot költöttem eddig üzemanyagra (azért ebből ne extrapoláljon senki), azt is jófejségből adtam egy szálláson a balcsin a bácsinak aki megengedte hogy éjjelre feldugjam az autót. Nem kellett volna (sem töltenem, sem fizetnem), csak kíváncsi voltam mit tud egy sima 16 amperes konnektorról a gyári AC töltője. Egy éjszaka alatt 25%-ot töltött, ami tök király! Ez azt jelenti, hogy ha minden kötél szakad, és 0%-al érek oda egy kis falu akármelyik szállására, akkor is belemegy egy éjszaka alatt legalább 100km range. Ahol meg általában közlekedtek, tuti van 100km-en belül egy legalább 22kW-os töltőpont, de elég valószínű hogy ilyenből 10+ van és találtok 50kW vagy afelettit is. Szóval felejtsük el azt a rémálmot hogy lerohadunk valahol elektromos autóval, erre ugyanakkora esély van mint hogy kifogyunk benzinből. Továbbra is írom az excel-t (https://d.docs.live.net/e554983bf1dcdaba/Documents/Kona.xlsx), ha valaki nézte akkor látja hogy már van benne értelmes adat is 🙂 Itt van egy-kettő:

  • Kumulált fogyasztás: 13.2kWh/100km
  • Átlagosan hányadik töltőponton volt hely: 1.2
  • Átlagosan 43%-ról 81%-ra töltöttem az autót.
  • Üzemanyagon eddig megspórolt összeg: 103000 Ft Melyik mit mond el? A fogyasztás talán magáért beszél. Ami fontos, hogy leginkább város van benne, és még kell simulnia mert kevés a pont, meg egyelőre jó idők voltak, szóval lesz ez még rosszabb. A 13.2 amúgy azt jelenti, hogy 484km-t tudok kivenni átlagosan a nettó 64kWh-s aksiból. Mondom, java város, azért 110-es tempónál 17 körül, 130-nál 19-20 körül eszik, szóval aki sokat pályázik, az ennél jóval kevesebbre számíthat. Amúgy ez azért csalóka, mert pont ott ahol számítana a range, nem fogsz ennyit kivenni, csak az első "leg"-nél. Mielőtt hosszabb útra mész, célszerűen előző este vagy napközben feltöltöd 100%-ra, de útközben már nem fogod, csak max. 80%-ra hogy ne kelljen sokat várnod. Meg mivel hosszú úton valszeg sokat mész pályatempón, ezért a második és többi "leg"-en már csak kb. 300-at tudsz menni. Mondjuk kérdés hogy akarsz-e többet egy huzamban. Viszont tény, hogy még kevés a gyors töltési lehetőség, és még ott sem mindenhol tölt max. sebességgel. Több helyen azt tapasztaltam, hogy bár az oszlopra 50 van írva, valamiért csak 22-t ad le (és nem csak az elején, és nem csak 80% felett - ismerem a Kona töltőprofilját, ne kössetek emiatt belém 🙂 ). Ami viszont jó hír, hogy az a parám tökre elszállt hogy nincs hely a töltőpontokon. Egyelőre 1.2 az átlag 10 töltésből, szóval az esetek 80%-ában az első helyen, a maradék 20%-ban a második helyen volt hely. Mindkét eset városban volt, ott állt egy Plug-in hybrid az 1 férőhelyes oszlopnál, 500m-en belül volt másik. Jótanács, ne vegyetek Plug-in hybrid-et 🙂 Mindenkinek jobb lesz így 🙂 Amúgy kérdezhetitek, hogy miért töltöttem 10-szer már, és tök jogos. A válasz igazából a kíváncsiság főleg 🙂 Sok esetben nem voltam még rákényszerítve, csak ki akartam próbálni mindenféle oszlopot, töltési időket, meg ilyesmi. A jövőben valszeg 2/3 ennyi elég. Egyszer volt olyan, hogy az egyik oszlopnál ami közel van a céghez csak negyedszerre indult el a töltés, és kb. 15% töltés után leállt. Vicces, mert az oszlopon egy felhasználó leállíthatja egy másik éppen tőltő felhasználó töltését. Ezt nyilván meg lehet ideologizálni hogy ha gáz van le tudja lőni, de ilyen formában ez így hülyeség, mert van egy emergency stop gomb is. Menüben elérhető funkciót általában valszeg könnyebben megnyomnak. Na mindegy, remélem ez a véglegesben már nem lesz így. Szóval ezek miatt jött ki a 43%-ról 81%-ra töltési átlag. Valszeg az eleje lejjebb fog idővel mászni. Összességében meg kicsit több mint 1 hónap használat alatt kicsit több mint 100000 Ft-ot spórolok jelenleg. Ha ez kb. ugyanígy marad, akkor óvatos becsléssel évi 1 misit fogok spórolni csak a benzinen. Erre eddig 500k-t számoltam. Az meg valszeg igaz, hogy többet fogunk menni, simán lesz évi 20000km is. Két hét múlva megyünk ernyőzni Lijakba, az lesz az első 1000km feletti túra, majd jól leírom azokat a tapasztalatokat is. Mindenesetre a business case elég sokat javult ilyen kilátásokkal, meglátjuk meddig lesznek még ingyenes töltők. Ha már itt tartunk, azért vannak már fizetősök is bőven. Van ahol 99Ft/kWh, van ahol 2500Ft 30 perc, és van ahol 2000 vagy 3000Ft egy töltési session, mindegy mennyi idő. Ki-ki ki tudja számolni, hogy milyen autóhoz melyik modell éri majd meg. Egy brutálgyors Ionity töltőn 2500Ft-ért 30 perc alatt pl. egy Tesla vagy egy Taycan tök jól jár, de akinek kicsi az aksija és nem bírja nagy sebességgel felvenni a naftát a kocsi, annak inkább a session vagy a kWh alapú modell éri majd meg. Érdekes világ elé nézünk. Amúgy ez tészben tök jó, mert ha fizetnie kell hogy ott álljon, akkor talán nem hagyja ott a plug-in hybrid aki amúgyis kb. percek alatt végez és más is odafér 🙂 Amit nem mondtam, az a testmozgás. Sokan kérdezik, hogy tudom-e itthon tölteni az autót. A válasz hogy nem. Erre jön vissza a kérdés, hogy "és ennek ellenére mertél megvenni egy elektromos autót?" És a válasz hogy persze, az előzőt sem itthon töltöttem 🙂 És ha belegondoltok, mennyire vicces prekoncepció ez amúgy. Viszont amiben igazat kell adnom pár embernek, hogy így ezzel bevállaltam némi kellemetlenséget (mondjuk attól függ honnan nézzük). Többször is az van, hogy mondjuk a cég melletti töltőre teszem fel napközben az autót, és ugye el kell sétálnom kb. 500m-t (itthon is ugyanez van) a töltőtől a cégig, meg amikor végzett vissza. Erre nyilván nem lenne szükség ha itthon lenne töltőm, meg kevesebbszer lesz a jövőben mert kialakul a rutin, de kb. hetente negyed óra extra sétát rá kell számolnom a mindennapokra. Azt meg mindenki döntse el hogy ez jó vagy nem, ennyi "kellemetlenség" tuti van. Azért kívánom, hogy legyen ez minden e-autós legnagyobb baja! 🙂