scepi.consulting

Otthonok okosítása

Alkalmazásoktól az automatizmusokig

Otthonunk okosítása egy hosszabb, többlépcsős folyamat.

Sokan úgy vágnak bele, hogy megvesznek valamilyen polcról leemelhető okos eszközt, és az eszköz app-ját használva elkezdik vezérelni különböző eszközeiket. Itt még nem okosotthonról, hanem úgynevezett connected home-ról beszélünk.

Ez a módszer jól működhet egy ideig, de ahogy szaporodnak a különbőző appok a telefonunkon, és ütközünk bele egyre több limitációba, hogy ezek pl. nem tudnak beszélni egymással, vagy mondjuk nem pont naplementekor akarom mondjuk lehúzni a redőnyöket, hanem mondjuk már fél órával előtte hogy ne lássanak be amikor bent már általában égnek a lámpák, akkor sajnos a gyártói alkalmazások sokszor kevésnek bizonyulnak, és kompromisszumokat kell kötnünk.

Arról nem is beszélve, ha már valami komplexebb automatizmust szeretnénk összerakni, pl. egy öntözésvezérlést, amikor nem akarok időt tölteni locsolással, találja ki a rendszer magától hogy mikor mennyit locsoljon. Kérdezze le az időjárást, számolja ki, hogy hány naponta és mennyit kell kijuttatni, meg hogy mikor kell elindítani. Persze ha várható eső (vagy volt az elmúlt időszakban), akkor ne locsoljon ki egy csomó vizet feleslegesen.

Nem nyomok gombot, nem akarok appot, csak szép füvet.

Eszközök összehangolása, automatizálása - egy felületen

Erre nyújtanak megoldást az úgynevezett okosotthon aggregátor szoftverek, melyekkel integrálni lehet a különbőző gyártók megoldásait, rábírni őket hogy beszélgessenek egymással, és komplex automatizmusokat is ki lehet alakítani, mindezt egy felületről, lokálisan (tehát nem kell kapcsolódni valami külföldi szerverhez).

Mi ezek közül a Node Red-re tettük le a voksunkat, de foglalkozunk Home Assistant-el és Homey-val is, kinek melyik szimpatikus.

Igyekszünk ezt függetlenül tenni, megértve a felhasználói igényeket, és az IT affinitásunkat. Erre szolgálnak konzultációink, de van néhány hasznos anyagunk is, amit érdemes elolvasni/megnézni.

Indulás előtt...

Rengeteg információval érdemes tisztába kerülni mielőtt lerakjuk a voksunkat egy rendszerre. Házunk okosítását inkább fogjuk fel egy maratonnak mint egy sprintnek, hónapok, esetleg évek alatt alakul ki egy általunk kifogástalannak gondolt rendszer, és teljesen természetes, hogy az idők során a házunk is és az igényeink is változni fognak.

Érdemes egy olyan rendszerrel nekiindulni ennek az utazásnak, ami nem limitál minket sem rögtön az elején, sem később, amikor már komplex automatizmusokat szeretnénk megvalósítani. Sosem jó érzés ha a képességeinek limitációi miatt le kell cserélni egy megszokott rendszert, a belefektetett időről (és ezáltal pénzről) nem is beszélve.

Érdemes inkább mások hibáiból tanulni, és már az elején egy (vagy akár több) telepítővel beszélni igényeinkről, mert olyan kérdéseket fogunk feltenni, és olyan információt átadni, amire esetleg nem is gondoltunk.

Hogy is megy ez a gyakorlatban?

1. Felmérés kérdőívekkel

Csináltunk két kérdőívet, amivel megpróbáljuk felmérni a preferenciáidat. Ezzel kezdd, a második egy megfelelő ágon jön elő. Természetesen ez még messze van egy teljes felméréstől, de arra elég, hogy megértsük, hogy van-e értelme együtt dolgoznunk, vagy esetleg ajánljunk neked más telepítő céget.

Jó kapcsolatokat ápolunk több céggel is (Access Point, Okosotthon Guru, Yabune Home), és mindannyiunk érdeke, hogy a nap végén te, mint ügyfél a legelégedettebb legyél. Ezért ha úgy ítéljük meg, hogy jobban tudják segíteni az általad preferált irányt, már az első kérdőívben megmutatjuk hogy érheted el őket.

2. Konzultáció

Ha azt látod a kérdőívek alapján, hogy mi vagyunk számodra a megfelelő partner, akkor általában egy ingyenes online konzultációval szoktuk folytatni a munkát, hogy jobban megértsük az igényeidet. Ezen akár rögtön válaszolunk is a kérdéseidre, és nagyjából fel tudod mérni a kompetenciánkat a területen, valamint látod, hogy szimpatikusak vagyunk-e. Ne feledd, ez nagyon fontos, valószínűleg hónapokon, éveken keresztül fogunk együtt dolgozni, amíg kitalálod, hogy mit, hogy szeretnél.

Természetesen nem muszáj velünk dolgoznod a megoldás kezdeti kialkítása után, amennyiben szeretnéd, meg tudjuk tanítani a rendszerek minden csínját-bínját, hogy magad is hozzá tudj nyúlni ha szeretnél.

Amennyiben velünk szeretnél dolgozni, úgy általában szükségünk lesz egy hosszabb alkalomra, amit érdemes a helyszínen csinálni. Ekkor részletesen felmérjük a szükséges eszközöket, melyekből néhányat akár már a helyszínen rögtön be is szerelünk, ha van nálunk.

Ugyanezen az alkalmon jelszinteket is vizsgálunk, és legtöbbször az okosotthon központot is beállítjuk, legalább táveléréssel, hogy az olyan feladatokat, amiket el tudunk távolról is végezni, megtehessük. De erről részletesen lejjebb.

3. Kialakítás

Szeretnénk, ha a kialakítás folyamata zökkenőmentes legyen számodra, ezért igyekszünk a személyes jelenlétek számát a szükséges minimumon tartani, nem zavarni feleslegesen. Az alkalmakat előre egyeztetjük, rugalmasak vagyunk, mind az esték, mind a hétvégék tekintetében is.

Bizonyos feladatoknál villanyszerelés is szükséges lesz, ezt általában megbízható partnereinkkel közösen végezzük, de ha van egy jól bevált villanyszerelőd, természetesen vele is szívesen együtt dolgozunk.

Mindenről számlát adunk, szóval kérlek ne is kérdezd hogy lehetne-e enélkül. Ha ilyesmit szeretnél, nem mi vagyunk számodra a megfelelő partner.

4. Folyamatos támogatás

Mi nem tűnünk el a kialakítás közben, kizárólag hosszútávú együttműködésre törekszünk. Éppen ezért több olyan szolgáltatást is elérhetsz nálunk, ami azt biztosítja, hogy a kialakított rendszered hosszútávon is jól működjön.

Az egyik ilyen a távoli fejlesztés. Akár meg szeretnéd tanulni a rendszert, akár nem, mi itt vagyunk hogy segítsük megvalósítani az igényelt automatizmusokat. Amennyiben engedélyt adsz rá, távolról elérjük a rendszeredet, és tudunk rá fejleszteni.

Természetesen monitorozni is tudjuk a kialakított rendszered, és akkor is tudunk erről értesítést küldeni neked, ha bármi miatt meghibásodna a központod.

Rendszeres karbantartási szolgáltatásunkkal ezt igyekszünk megelőzni, ha pedig valami miatt ez mégsem sikerülni, többszörösen biztosított mentési szolgáltatásunkkal figyelünk rá, hogy semmilyen kialakított konfiguráció és automatizmus ne vesszen el.

Ezen felül a használt integrációkra verziókövetést is nyújtunk, valamint ChatGPT előfizetést is nyújtunk a rendszerhez, hogy bármit kérdezhess tőle. Ezeket a szolgáltatásokat be is csomagoltuk, valamint lakossági ügyfélként az oldalon feltüntetett árakból szignifikáns kedvezményeket adunk. Csomagokat használva nemcsak egyre több szolgáltatást élvezhetsz, hanem egyre olcsóbb fejlesztési óradíjakat is.

Reméljük hamarosan ügyfeleink között tudhatunk!