Q&A - Elektromos autó

Mindent IS megválaszolok

Sziasztok! Rég ítam elektromos autóról de most megint van egy apropóm. 1 éve van meg a Kona, és gondoltam összegzem nektek mindazt amit ezalatt az idő alatt tapasztaltam, ilyen kérdezz felelek formában. Így talán könnyebb átugrálni azokat a részeket amiken elaludnál 🙂

  • Mennyit mentél vele? 17000 km-t. Ez jóval több, mint amit eddig szoktam évente, pláne hogy közben jött egy covid. Ha az nincs, akkor lehet hogy 20-25000 is belemegy. Volt benne több külföldi út, főleg nyugatra szóval az a jóslatom bejött, hogy többet fogunk vele menni.
  • Mennyit degradálódott az aksi? Még mindig 100%-os. Viszont a Hyundai, meg sok másik gyártó is azt csinálja, hogy az aksi nettó kapacitását rakja be a speckóba, és a nettó-bruttó közötti különbséget használja buffernek a battery management rendszer. szóval nagy valószínűséggel ez az érték jópár év múlva is 100% lesz még. Hogy azután miután felélte a buffer-t milyen gyorsan kezd el lemenni azt még senki sem tudja.
  • Hány km-t megy el? Mindenki ezt kérdezi először. Teszteltem sokféle választ, vegyesek a reakciók 🙂 Mostanság azt mondom, hogy 1000km-t. Na erre mindenki felkapja a fejét. Pedig tényleg tud ennyit, minden csak attól függ, hogy és mikor vezeted. Ha szép tavaszi idő van (20 fok) és ráérsz, akkor menj vele 35 körül légkondi és zene nélkül eco módban, és meglesz az az 1000 🙂 https://www.financialexpress.com/.../hyundai.../2057314/ Ha viszont normál körülmények közott vezeted, akkor nyáron városban 500, autopályán 350km-re, télen városban 400, autopályán 300km-re számíthatsz, persze 100%-ról. Ilyet pályán csak az első etapon fogsz csinálni, onnantól kezdve 80%-ra töltve fogsz vele menni, max. 250km-es etapokat, vagy kicsit kevesebbet. Azt kell látni, hogy az elektromos autók városban, lassú tempónál sokkal hatékonyabbak mint benzines társaik, 0 a fogyasztásuk ha állsz a lámpánál, és igazából csak a légellenállás határozza meg a fogyasztásukat (nincs váltó és közel 100% a hatékonyság-görbéjük minden fordulaton, szemben a benzinesekkel). A légellenállás meg ugye négyzetesen arányos a sebességgel, tehát bármilyen szép értékeket látsz 50-nél vagy 90-nél, autopályatempón olyat biztosan nem fogsz, ez egyszerű fizika. Benzinesnél azért fogyaszt rosszabbul városban, mert nagyon nem hatékony. Feljebb kompenzálja optimális sebességen és fordulaton a hatékonyságot. Viszont ha elkezded nyomni a benzinesnek, az is meg tudja enni a gatyádat is, nem egyszer láttam 40 litert a Porsche-nél magasabb tempós szakasznál, szigorúan német autópályán 🙂
  • Mennyi gond volt vele? Ami pozitív: Kétszer kellett ablaktörlő-folyadékot cserélni. Valamint a csomagtartó ajtajának belső fogantyúja kijár. Ami negatív (de lehet hogy ez csak a Gablini, majd megpróbálom máshol is): hogy az éves szerviz elég drága volt. 52k-t fizettem egy átnézésért, pollenszűrő-cseréért, szoftver-frissítésért, BMS rendszer update-ért (ez amúgy egy visszahívási kampány volt), és ezért a pénzért meg sem csinálták a kijáró fogantyút. Persze ez az összeg eltörpül ahhoz képest hogy mennyit költöttem évente a Porsche-re, de ennél kevesebbre számítottam, lehet én vagyok csak naív. Azt már le se írom mit válaszoltak amikor azt kérdeztem, hogy át lehet-e állítani, hogy a sávtartó hol tartsa az autót az úttesten, vagy hogy ki lehet-e valahol kapcsolni az időszakos "fogd a kormányt" figyelmeztetést amikor vezeti magát... Hát nem értenek a szoftveréhez na...
  • Mennyiben más, mint egy benzines autó? Eleinte teljesen. Szokatlan, meg kell tanulni egy csomó újdonságot. Mire gondolok? Otthon töltöd fel. Nem nagyon jársz kútra - azért a kerekét ennek is utána kell fújni 🙂 Megtanulod hogy hol és milyen gyorsan tudod tölteni. Idővel átlátod az árazást 🙂 Képbe kerülsz olyan fogalmakkal, mint a perc, kW, vagy egység alapú töltés, vagy az előfizetés, meg roaming, amik abszolút nincsenek a benzineseknél. Sokat anyázol, hogy a GPS szoftvereknek gőzük nincs róla, hogy hol vannak a töltők, és nem tudnak vele tervezni még mindig. Viszont megismersz egy csomó app-ot, olyanokat is, amik viszont meg tudják ugrani az előbbi problémát. Aztán azon is anyázol néha, hogy miért raknak egy-két töltőt a semmi közepére, de persze sokkal többször lepődsz meg kellemesen, hogy jé, ide is raktak egyet mióta legutóbb erre jártál. Hallgatod egy darabig az ismerőseidtől hogy "minek vettél még ilyet, ezek 100km-t se mennek el", és megpróbálod nekik elmondani hogy "de, ez már igen, és az régen volt", aztán rájuk hagyod idővel 🙂. Challenge-eled magad, hogy pl. "tuti eljutok ide is 1 töltéssel", meg "biztos meg lehet az adott utat ingyen is csinálni". Aztán egyszercsak azt veszed észre magadon, hogy ugyanúgy használod, mint egy benzinest. Azzal a különbséggel, hogy ha tudod hogy hosszabb útra mész másnap, akkor feltöltöd előző éjjel. Aztán útközben már csak azt nézed, hogy amikor már csak 50km-ed van, hol a következő töltő. Egyszóval idővel minimális lesz a különbség, mész vele és kész. Csak a töltésre szánt időd tolódik át egy kicsit, nem hetente-kéthetente jársz 10 percet benzinkútra, hanem hetente-kéthetente feldugod otthon fél perc alatt, és amikor hosszú útra mész, akkor töltesz néha gyorstöltőknél 30-40 percet, már ha nem tudja megcsinálni oda-vissza az utat. Esetleg ide még annyit, hogy mivel ezek általában jól felszereltek azért a pénzért amit elkérnek érte, valszeg az lesz még a különbség (nyilván attól függően, hogy milyen autóból ültél át), hogy élvezni fogod azt a rengeteg kényelmi funkciót amit ad. Váltogatás teljes hiánya, sávtartás, adaptív tempomat, automata fényszórók meg ablaktörlő, automata 12V-os aksi-töltő, vezeték nélküli telótöltő, HUD, holttér-figyelő, és még sorolhatnám hogy mi minden nem volt az előzőben amit mostanra tök megszoktam és hiányozna ha nem lenne. Ja, és teljesen mindegy hogy milyen benzinesből ülsz át, a 0-s fordulattól rendelkezésre álló azonnali brutál nyomaték garantáltan mosolyt csal az arcodra minden indulásnál 🙂
  • Nagyon sok idő feltölteni? Igen is meg nem is. Tényleg több idő teletölteni mint egy benzinest. A kérdés, hogy mit csinálsz közben. Ha hosszú úton vagy, akkor mindenképp plusz idő a benzineshez képest, tehát ha sokat utazol nagy távokat, akkor nem merem jó szívvel ajánlani, főleg, ha sok pénzt ér az időd. Akkor sem ajánlom szívesen, ha nem tudod otthon tölteni. Valszeg így is jobban jössz ki anyagilag a benzineshez képest hosszútávon, de lehet hogy túl hosszú az a táv. Viszont minden más esetben jobban jársz mint benzinessel vagy dízellel. Ha a nagy többséghez tartozol, akkor nem 300+km-re járkálsz be a munkahelyedre, hanem max. napi 50-100km-t ingázol összesen. Lehet hogy hetente-kéthetente csinálsz egy párszáz kilométeres belföldi, és évente csinálsz egy-két hosszabb külföldi utat. Ha ez a helyzet, akkor elárulom, hogy miután átlendültél a kiismerési fázison (értsd. nem bénázol 10 percet mire el tudod indítani a töltést), kevesebb időt fogsz az autód töltésére fordítani mint benzinessel. Tudom, sokaknak 200 literes a tankja és félévente egyszer tölti 3 perc alatt fel a kúton a kocsit, meg teletankkal 5000km-t elmegy mert 1 litert fogyaszt a dízel a 100Ft-os Auchan-os benzinből, valamint megálló és pihenés nélkül levezet ebből 2500-at naponta. Ezeket a köröket már lefutottam, én mindent IS elhiszek 🙂 Szerintem összességében a nagyátlag pont semmi különbséget nem fog tapasztalni időben. Ha úgy szólna a kérdés, hogy mennyi a holtidő, akkor az elektromos toronymagasan vezetne, mert mit csinálsz miközben tölt? Vagy otthon alszol, vagy épp moziban filmet nézel, plázázol, bevásárolsz a tesco-ban, vagy iszol egy kávét a benzinkúton, wc-zel, esetleg eszel valamint, stb. Amit én egyedül holtidőnek élek meg, azok az olyan töltők egy hosszabb út közben, ahol nincs mit csinálni (kb. 5%), de ha visszagondolok, legtöbbet shop-os benzinkút, vagy bevásárlóközpont, vagy valami hasonló helyen töltöttünk. Esetleg még azt, miután a benzinkúton már megittuk a kávét, megettük a kaját, és még tölteni kellett kicsit. Benzinessel magát a beletöltést, és fizetéskor a sorban állást is holtidőnek éltem meg. Ma már a legtöbb töltő rutinból megy, a legtöbbnél (80-90%) egy token-t vagy a telefonomat hozzáérintve indítok és automatán fizetek.
  • Hagyott ott valahol, rohadtál le vele? Egyszer sem. Pedig mióta megtudtam, hogy az assistance-ben az is benne van ha lerohadok aksi miatt, nem nagyon óvatoskodtam, nem egyszer láttam a turtle módot (utolsó 5%).
  • Milyen a töltő-helyzet? Mennyit vártál másokra mielőtt tölthettél volna? Lehet hogy mázlista vagyok, de velem csak a legelején fordult elő hogy várni kellett volna töltőre, kétszer, ugyanannál az ingyenes töltőnél töltött egy plugin-hibrid este. Viszont odébbmentem 500m-t és a második szabad volt. Azóta egyszer sem, egyik hosszú úton sem, sehol nem volt olyan hogy ne lett volna a kinézett töltőn hely. Olyan viszont volt kétszer-háromszor, hogy nem működött a kinézett töltő, de mindig volt másik range-ben. Olyan is volt, hogy valami gond volt vele, pl. leállt magától egy bizonyos idő után, vagy csak ügyfélszolgálatos segítséggel tudtuk működésre bírni. Viszont ezek többnyire ingyenes oszlopokon voltak jellemzők. Azért óvatos becsléssel 98%-ban minden probléma nélkül lehet tölteni.
  • Belefér-e az egész család kutyával macskával nagymamával? Nem. Még lehet hogy 1 gyerekkel el lehet menni vele 2 hétre kempingezni, talán még kettővel is szűken (de akkor nem hozzák az összes játékot), viszont 3 gyerekkel már biztosan nem lehet tetőbox nélkül elindulni. Hétvégén Kalocsán voltunk ernyőzni, 4-en, 3 ernyővel még kényelmesen elmentünk 1 napra. Viszont egy 4. ernyő már csak a hátsó utasok közé fért volna el, és ha mindenki hozott volna cuccokat és sátrat, akkor nem fértünk volna el, annyira nem nagy ez a 320l-es csomagtartó.
  • Megbántad-e hogy váltottál? Szokták mondani, hogy egy percig sem. Majdnem ez a válasz, de azért az a néhány perc hiányzott tavasszal, amikor először lehetett volna nyitott tetővel menni szép időben, akkor azért hiányzott a cabrio.
  • Mennyit fogyasztott átlagban az 1 év alatt, mennyibe kerül 100 km? 17.2 kWh-ás fogyasztásom lett. Ennél valszeg sokkal kevesebb lehetett volna ha nincs covid és többet használom városban. Viszont így a használat kb. fele autopálya volt a külföldi túrák miatt, ami felfelé viszi a fogyasztást. Ritkán rakom eco-ba, szinte állandóan comfort-ban használom, automata visszatöltéssel, ugyanúgy vezetve mint egy rendes autót. Autopályán nem 100-al kullogok hanem rendesen 130-al tempomattal, városban meg élvezem hogy megindul a lámpánál 🙂 Összességében városban 12-13, pályán 18-20kWh a fogyasztása, ezzel számoljatok. Városban 0 és 500Ft között tudok vele menni 100km-t (attól függően mennyit töltöm ingyen az irodában), autopályán meg kb. 2000-ért. Ezt előfizetéssel lejjebb lehetne vinni, ha kalkulálni tudnám, hogy mennyit megyek rendszeresen olyan utakra amihez gyorstöltőre van szükségem, egészen 1400-ra ideális esetben (130-as tempós, 20kWh-s autópályás fogyasztást számoltam). Viszont azt is nézzétek, hogy ez egy elég hatékony autó, csak az Ioniq és a Tesla Model 3 van ugyanitt hatékonyságban, a többire számoljatok rá. Vannak erre tök jó oldalak amik összesítik, ha valakinek kell, elküldöm a linkeket.
  • Milyen tanácsot adnál egy potenciális elektromos autó vevőnek? Sokat. Előszöris azt, hogy mielőtt veszel, beszélj valakivel akinek már van. Fog mondani egy csomó szempontot amit érdemes mérlegelned, és segít jó döntést hozni. Nekem ilyen volt pl. az AC töltés. Fogalmam sem volt hogy mennyivel tölt a Kona AC-n mielőtt megvettem, meg hogy ez mennyire fontos. Szerencsém volt, mert számomra semennyire, de simán lehet hogy neked az lenne. Aztán ahogy írtam feljebb is, ha nem tudod otthon tölteni, akkor jól gondold meg hogy veszel-e. Számold végig hogy megéri-e az utcán tölteni a jelenlegi tarifákkal (amik még változhatnak simán felfele is, lefele is, jelenleg nagyon képlékeny). Én amikor végigszámoltam, azt tippeltem, hogy még két évig ingyenes lesz a töltés. Ebből csak 1 jött be. Viszont legalább ez a bizonytalansági faktor eltűnt az egyenletből. Amit viszont mindenképp számolj bele, az a parkolás. Simán lehet hogy több-százezer forintot elköltesz rá évente, ne hagyd figyelmen kívül. Nálunk mostanság Ági használta munkába járni, és ahol ő melózik, csak 500Ft-os fizetős parkoló van, 525Ft/óráért. Egy munkanap itt kb. 4500Ft, ha minden munkanap bent lenne, az kb. 1 misi évente. A többit (kevesebb szervíz, nem létező adók, stb.) szerintem az ezelőtti írásokban leítam. Ha mindegy mikor veszed, akkor mindenképp használd ki az állami támogatást. A mostani 2.5 milliós támogatások elfogytak, de úgyis lesz megint, érdemes kivárni, és most is megkapta mindenki aki be tudta adni, még a keretet is bővítették. Az sem számít ha már valaki felvette a családban, mi is pályáztunk még egyre és megkapta Ági is simán.
  • Szabad-e venni használtat? Simán. Ezek nem olyanok mint egy telefon amit két-három évente cserélni kell. Viszont tényleg meg kell nézni, hogy milyen az aksija. Egyrészt ki kell olvasni hogy hány %-os (pl. bluetooth-os OBDII dongle + torque pro app), másrészt ha akarsz menni hosszabb távokra, akkor mindenképp csak vízhűtéses aksis-t vegyél, léghűtéseseket hanyagold. Amúgy szerintem a többi szempont nem nagyon különbözik egy benzines vásárlásától. Van egy-két olyan tipus, ahol bérelhető volt az aksi, ezt azoknál pontosan meg kell érdeklődni, de csak néhány volt ilyen régebben. Az hogy ki hogy töltötte, tartotta-e a 20-ról 80-ig töltést, ne adj isten 50-70 között tartást (ez lenne a legjobb az akksinak) úgysem tudod leellenőrizni, tök mindegy mit mond. Azért szerintem az első generációs elektromos-autó tulajok többsége van elég technokrata ahhoz, hogy utánanézett, hogy mi a legjobb az autójának, és lehetőség szerint vigyázott rá. Nyilván idióták mindig vannak, meg extrém használat is, de ezt benzinesnél is marha nehéz megitélni. Mindenesetre ha valaki azt mondja neked, hogy soha nem töltötte 100%-ig és mindig kímélte, az legalább gyanús. Ha nagyobb távra mész, mindenképp érdemes előző éjjel telecsepegtetni. Szóval esetleg ha az hagyja el az eladó száját, hogy igyekezett tartani azt, hogy ne sokat álljon az autó 100%-on, az már sokkal jobb jel. Valszeg hosszabb úton úgysem töltötte 100%-ig, nem a saját maga ellensége, magától is rájön hogy nem érdemes, megtanítja az autó battery management rendszere. Összegezve marhajó egy ilyen autó, szerintem bőven megéri azt a kezdeti felárat amit egy benzineshez képest kifizetsz érte. Egyre több modell van, végre van választék, emiatt verseny; meg a legutóbbi támogatás is jót tett az áraknak, sokat levittek hogy beférjen a felső limitbe. Mondjuk van olyan kisautó amit viszont inkább felfelé vittek (pl. eUP). Egyre több van a carsharing meg taxi flottákban is, ami tök jó a városnak, nem szívunk talán annyi füstöt. Tök csendesek, amit elsőre nem annyira veszel észre, de lesz egy olyan pont amikor megállsz egy lámpánál, és rácsodálkozol hogy hű, milyen jó csend van. Az meg még mindig vicces, amikor egy kicsit odalépek neki egy olyan utassal aki nem ült még elektromosban, meglepi a nyomaték. Tök jó érzés volt, amikor Eszter rámírt, hogy ők is vettek egyet (igaz plugin-t), és hogy nagy szerepe volt ezeknek az írásoknak a döntésben. Remélem még sokan fogják követni! Na de ez már megint baromi hosszú, asszem ideje abbahagyni 🙂 Ha valakit valami még érdekel, írjon, válaszolok szívesen!