A Kona esete Monaco-val

Első hosszú téli út

Sziasztok! Rég írtam már, és most végre van jó apropóm. Az történt ugyanis, hogy gondoltunk egyet és autóval mentünk ki Monaco-ba repkedni a kisbusz helyett. Kíváncsi voltam egy csomó mindenre. Mennyire para télen a range? Mennyire egyszerű a töltés külföldön különböző országokban? Mennyire lesz hely? Mennyi idő tölteni? Lehet-e aludni a csomagtartóban? Igyekszem röviden szummázni: Téli range: 250-350km autopályatempón 80%-ról inkább 250, 100%-ról inkább 350. Igen, igaz hogy kevesebb, főleg fűtéstől függ. Viszont nem, nem igaz hogy használhatatlan lenne télen az autó. Töltési idő: oda-vissza összesen 12 órát töltöttünk az autón a 2600km alatt. Odafele 5 session, 7 óra, visszafele 4 session, 5 óra. Az egyik dolog ami ebből következik, hogy odafele még gyávábbak voltunk 🙂, meg aludtunk pluszban a pihenőknél. A másik meg hogy ki kellett találni hogy hogy működnek a töltőappok, meg regisztrálni kellett, ez idő (erről később). A harmadik meg hogy igazából még egy ilyen hosszú úton sem jelentős időtöbblet. A hazafele út 3 db 1 órás és 1 db 2 órás töltést jelentett. Az 1 órás töltések alatt szendvics, pisi és kávészünet, a két órás alatt bevásárlás, vacsizás, simán el is ment a 2 óra. Amit összesen waste-nek értékelek a 12 órából, az kb. 6 óra. Sok? Igen. Belefér évente néhányszor? Igen. Egyre jobb lesz a helyzet? Igen. Lesz több és gyorsabb töltő, meg nagyobb töltési teljesítményű autók (már olyan is van ami képes 250kW-ot felvenni, viszonyításképpen a Kona 80-at, és annyit még nem is tudtunk felvenni, mert a legtöbb gyorstöltő még mindig csak 50-es, ezzel 1 óra a 80%). Egyszerű-e a töltés kint? Igen és nem. Nem volt semmi problémánk, mindenhova eljutottunk ahová akartunk, működött minden töltő, nem állt ott senki, mindenhol elsőre, rögtön tudtunk tölteni. Ez a jó hír. Viszont 5 új appot kellett letöltenem a telómra 3 különböző országra. Az egyiket azóta le is töröltem, mert nem működött sehogy se (valami városi lokális töltőhálózat lehetett Cremona-ban), de odébb mentünk 1km-t és volt ott másik. Egy szó mint száz, Nagymama/nagypapa, digitálisan fogyatékkal élő egységsugarú user nem tudna eljutni Monaco-ig egy elektromos autóval, ahhoz még túl bonyolult, van még hova fejlődni. Alvás: Simán lehet aludni hátul, ha keresztbe fekszünk, akkor nyújtott lábbal is, de hosszába csak felhúzott lábbal. Persze úgy kényelmes csak ha az első ülésekre rakjuk az ernyőket 🙂 Költségek: Nagyon vegyes a kép. A legtöbb gyorstöltő fizetős már. Az itthoniakon kívül egyedül Monaco-ban volt ingyenes gyorstöltő. Sok lassú azért még ingyenes, meg biztos ha az ember elkezd keresgélni, akkor talál olyan útvonalat, ahol akár ingyen is eljut A-ból B-be. Árban mindenféle modell létezik. A leggyakoribb a kW alapú. A szórás az 50Ft-tól a 20 centen át egészen a 79 centig tart (Ionity abszurd árazása január végétől, meglátjuk mennyire marad ez így). Ezen felül van session alapú, eddig ilyen volt az Ionity is 2500Ft/session-el, valamint van óradíjas, pl. 2.5€/h-s. Ami érdekes volt, és itthon még nem láttam, hogy van havidíjas. Kötsz előfizut, és pl. havi 25€-ért kapsz 300kW-ot. Ez egy olasz rendszer volt, és az érdekessége, hogy 5€-ért havonta kapsz roamingot is, tehát más országokban (németek, osztrákok, svájc, stb. hálózatán is felhasználhatod. Rajta voltak az Ionity töltők is a listán, simán lehet hogy ebbe az irányba lesz érdemes elmenni. Persze az előfizus módszer mellett volt nekik prepaid kártyájuk, meg bankkártyás fizetésük is, nyilván kicsit drágábban. Az lenne a király, ha elterjedne valami egységes EU szinten, de most látva a palettát, egyelőre erre nem sok esélyt látok a következő 3-5 évben. Ha jól számoltam, összesen 50k HUF-t költöttem “üzemanyagra” oda-vissza, ugyanez a Porsche-vel egy 100-assal több lett volna. És még van vagy 200kW az előfizus kártyán. Biztos lehetne olcsóbban, jobban utána kell nézni hogy hol milyen hálózaton érdemes tölteni, ha valaki gyakran jár ki, tuti meg lehet találni a jó lehetőségeket, nagyon nagy a szórás. Nekünk most nem ez volt a fő cél, de majd ha én is sokat járok ki, akkor ilyen tippeket is adok szívesen 🙂 Hol vannak töltők? Néha a leghülyébb helyeken. Volt olyan sikátorban, hogy csak néztünk. Viszonylag kevés van még autopályák mellett, ami gond. Több ponton is le kellett térni és bemenni városba. Azért bőven van már benzinkutakon is, de ami vicces, hogy más üzemelteti mint a kutat, szóval meg se próbáljátok megkérdezni a kutast hogy hogy működik, jó eséllyel nem fogja tudni 🙂. Azért a legtöbb töltőn van weboldal, vagy QR kód, vagy valami infó ami alapján megoldható. Ami még gyakori, bevásárlóközpontok. Azért király, mert közben tudsz csinálni valamit. Eszel iszol, vessel ezt-azt. Fogyasztás: Odafele 19.3kWh, visszafele 18.6kWh volt az autó szerint. Időtartam: Odafele 21 óra, visszafele 19 óra. A vissza irányt nézve az átlag kb. 70km/h, ami ha a kocsiban eszünk, akkor lehetne picit több, de ezzel érdemes számolni. Benzinessel azért egy 100-as átlagot szoktam hozni a Párizs-BP távon, 4 redbullal. Látszik hogy öregszem 🙂 Elég sok volt azért az útlezárás, munkálatok, sok helyen nem tudtunk rendesen jönni, több a kitérő a töltők helye miatt, meg a ronda idő sem segített, szóval mindenképpen bele kell számolni egy ilyen útba, hogy több idő lesz mint benzinessel, ez egyelőre tény. Bízom benne, hogy 3-5 év múlva már nem lesz az. Cold gate: -5 fok volt a legkevesebb amiben töltöttünk, szóval ezt nem annyira tudtam kipróbálni. Ezeken a hőfokokon még semmi különbség, nem lassít a töltésen, mindenhol 44-45kW-al kezdte a töltést. Azért majd ha lesznek még komoly mínuszok és észreveszem, akkor írok róla, de egyelőre nem volt belőle semmi impact. Egy-két érdekes tanulság: Télen a Konánál a sweet spot a 120km/h. Ha ennél gyorsabban mész, nyilván többet fogyaszt, ezért többet kell tölteni, ergo több idő megy el a töltéssel, hiába mész gyorsan. Ha lassabban, akkor meg az átlagod lesz kicsi, annyival nem eszik kevesebbet hogy megérje. Sokat jelent a szélárnyék, szemmel látható a fogyasztás-különbség ha találsz egy 110-120-al nyomuló buszt és beállsz mögé. Kontraintuitív, de növelheted vele az átlagod. Elég jól mér a tippelőóra, és nem kezd el drasztikusan leesni a range a végén mert félreszámolt. Simán le lehet vinni pár km maradékra. Viszont 5%-nál bekapcsol a turtle mode, ami komolyan leviszi a teljesítményt (tuti nem nyomnám le Attila Porsche-jét 0-100-on mint full aksival 🙂 ), meg a sebességet is korlátozza asszem 90-ben, szóval pályán csak korlátozottan érdemes használni, inkább érdemes úgy számolni, hogy maradjon 30-40km a végén a következő töltési pontig. Igen, igaz hogy többet kell tervezni előre. Vagy töltés közben megnézed hogy mi legyen a következő állomás, vagy már 80-100km maradéknál elkezded nézegetni az útvonalon a következő töltőt az elérhető range-ben (az ABRP vagy a PlugShare tök jók erre, de lehet a lokális appokat is használni, többen is van térképes funkció, útvonaltervezős viszont nem nagyon). Google Maps és Waze egyelőre nem használható, előbbiben csak USA beli töltők vannak felvéve, utóbbiban semmi. Viszotn PlugShare tud pl. koordinátát egy klikkel átadni, mi főleg ezt csináltuk. ABRP meg érdekes, tök jól számol, kiindulásnak marhajó amit tervez, de valszeg érdemes finomítani, főleg ha beindul az előfizetéses modell és lesz preferált töltő-hálózatod. Ami tök király, hogy töltés közben a kocsi beépített GPS-e mutatja egy táguló sugarú körrel hogy meddig tudsz kb. eljutni aktuális töltöttségi szinten, ez is segíthet tervezni a következő megállót (kis ráhagyással) Na ez megint jó sok lett, abbafejezem. Kérdezzetek ha érdekel ezek alapján még valami, válaszolgatok szívesen.