Balkán túra.vol4

A challenging országok

Sziasztok! Folytatva az eBalkán túrát, leírom mi volt most a hogy is fogalmazzam, e-mobilitás szempontjából hendikeppes országokban 🙂 Szóval szépen átjöttünk a görögöktől Montenegróba, Budvára, de nem a szerbek felé, hanem Macedónián, Koszovón és Albánián át. Sarti-ból indulva elmentünk egy gyorstöltőhöz Thessaloniki mellett, ott 90%-ra töltve mentünk tovább, egészen Pristina-ig, ha jól emlékszem 340km-t. Skopje-ben lett volna egy töltő, de az egy Porsche szalonban volt, és szombaton csak 2-ig voltak nyitva, addig lehetett volna tölteni. Még jó hogy felhívtam őket előtte. Így viszont 90%-ról spórolósan (100-as tempomattal) pont meg tudtuk csinálni a távot. Az ottani hotelt már átfoglaltuk egy olyanra, amire azt írta a booking hogy van töltési lehetőség, szóval 40km maradék range-el ott is voltunk, mehettem volna kicsit gyorsabban is. Persze nem volt se egy töltő, se egy olyan parkoló ahová egy kábelt ki lehetett volna húzni... Szóval elmentünk egy közeli Shell kúthoz tölteni és vacsizni. Az egyik legjobb töltőpont volt aminél eddig voltunk, indult egyből a shell kártyával, és olyan mixed grill tálat ettünk 15€-ért ketten, hogy egy-két komolyabb otthoni étterem simán megirigyelhetné. Legalább 1kg husi volt rajta, finom szósszal, perfekt volt! Amíg megkajáltunk, fel is töltött a kocsi, vissza a szállásra, aztán másnap reggel toltunk még egy 334km-es etapot. Ehhez azt írta a better route planner hogy nem is kell visszafognom a sebességet hogy odaérjünk, de nem annyira hittem neki. Pedig gyanús lehetett volna a google maps is, mert azt írta, hogy a 4 óra 43 perc alatt lehet megtenni ezt a távot. Később persze rájöttem miért, a végén a kanyargós hegyi utakon általában max. 80-al, több helyen 60-al lehetett csak menni. Szóval simán mehettem volna az elején amíg még voltak autopályák a megengedettel, teljesen jól számolt az ABRP. Azt vettem észre, hogy nem nagyon létezik a range anxiety már mint fogalom, nagyon megbízhatóan számol a tervező, meg a tippelőóra is jól meg tudja mondani a range-et. Ha meg útközben esetleg azt látnám hogy fogy a buffer és nem érnék oda, akkor egyszerűen elkezdek 5-10km/h-val lassabban menni. Ezt viszonylag hamar megtanulja az ember, elég mondjuk 50km-enként ránézni hogy csökkent vagy nőtt a buffer mérete és nem lesz olyan hogy nem érsz oda. Viszont. Amit észrevettem magamon, hogy inkább attól tartok, vagy azzal próbálok számolni, hogy mi van, ha ugyan odaérek az adott töltőhöz, de nem működik? Ezek most mind működtek, de ugye írtam az előzőknél, hogy a horvátoknál is volt egy ami nem ment, meg a szerbeknél is. Szóval jelenleg leginkább azért hagyok némi buffer-t, hogy legyen B opcióm ha nem menne a töltő. Idővel tuti javul ez a helyzet, és most ugye végig arról beszélünk, hogy gyorstöltő legyen a backup opció is. Type 2-es töltő azért itt is van bőven, dehát azzal teletölteni (vagy legalább annyit belerakni hogy elérjek egy következő gyorstöltőhöz), az több óra, annyit nem akarok elvesztegetni. Valamint ha minden kötél szakad, elég elmenni egy következő házig, a benzinnel ellentétben áram azért majdnem minden családi házban van, szóval elég nehéz egy villanyautóval útszélén lerohadni. Szóval most Montenegro, Sveti Stefan-nál töltöttünk type2-n 2 órát amíg kajáltunk meg nézelődtünk, aztán a hotelben felraktuk éjjelre, és már fel is van töltve! Szóval ezen a kb. 800km-en:

  • Lassú töltés a tengerparton 90%-ra: nincs kiesett idő
  • Gyors töltés ebéd közben Thessaloniki mellett: kb. 30 perc kiesett idő
  • Lassabb haladás a nagy távolság és a töltők hiánya miatt: kb. 60 perc többlet? fene tudja
  • Pristina-i töltés vacsi közben: kb. 20 perc többlet a vacsi után
  • Type2 Sveti Stefan: nincs kiesett idő
  • Lassú töltés a hotelben Budván: 5 perc plusz mire kitalálták hogy lehet tölteni 🙂 Szóval a töltési lehetőségekkel legrosszabbul felszerelt országokon átmenni összesen 2 óra többelt időkbe került. 800km-en ez persze jelentős különbség, mindenkinek igaza van aki erre ezt mondja. Viszont továbbra is annyit tudok rá mondani, hogy évente egyszer, vagy kétszer belefér, amiért kompenzál minden más előnye! Tanulság: ha bookingon oda van írva hogy van töltési lehetőség, az nem feltétlenül igaz, le kell előre ellenőrizni. Valamint ha ezt olvassa szállodai recepciós, akkor kérem hogy kérdezze meg a helyi szerelőt, hogy hol tud egy villanyautó tölteni és mennyivel, olyan ciki amikor odaérünk egy tök jó hotelbe és gőze nincs a recepciósnak erről. Két helyen is az volt, hogy volt rá megoldás, de nem tudta egyből a recepciós. Egyre több ilyen autó lesz, ha még nincs kiépített type2-es töltőpont, akkor legalább egy olyan helyet érdemes kijelölni, ahol legalább egy 220-as csatlakozó van a közelben (ami bír 2-3kW-ot huzamosan). Azzal a legtöbb autó 2 éjszaka alatt feltölt, 1 éjszakára kell a type2-es hogy tele tudjon lenni. Na megyünk Budvázni! Pápá