Balkán túra.vol6

Szumma szummárum - 4625 km délre

Sziasztok! Meglestem a balkán túra fogyasztási adatait, és számolgattam kicsit. Gondoltam megosztok veletek pár érdekességet. 4625 km-t mentünk összesen, a súlyozott fogyasztás 15.6kWh/100km volt, légkondi általában 23 fokon. A nagyobb távokon ez a fogyasztás több (max. 17.3), a kisebb, hegyre fel és le, városon belüli mozgások, kisebb kirándulásokon meg kevesebb, ezért a súlyozott átlag. Bár volt egy hosszabb táv Pristina és Budva között, ahol 340km-et 11.4 kWh/100km-el tettünk meg (nyilván az volt az ok, hogy nem lehetett autopályatempón csapatni a kanyargós/szar utakon). A javát ezeknek ingyen töltöttük bele, az összes töltési költség nem volt 20000 Ft. Egy 6 liter fogyasztású autóval a jelenlegi árak mellett ez több mint 120000 Ft lenne, szóval ezen az úton is visszajött kb. egy 100-as. Tudom, nem lesz ez mindig így, biztos lesznek szállások akik elkezdenek pénzt kérni a töltésért (most is volt egy aki elkért egy estére 4€-t), meg a horvát töltők se lesznek mindig ingyen, meg még sorolhatnám, ezekkel nehéz számolni. Mint ahogy a benzinárakkal sem egyszerű, ahhoz képest hogy hol volt márciusban, elég undorítóan drága most. Azt mondjuk ki lehet számolni, hogy mi lett volna, ha csak gyorstöltőn töltök, és mondjuk a legelterjettebb, 25 centes tarifával számolok (87.5Ft/kWh). Vagy csinálhatunk egy drágább, 140 Ft/kWh-s számítást is. 297 kWh-t evett meg az autó ezen a távon összesen, a 25 centes tarifával ez 26000Ft-ba, a 140 forintossal 41600Ft-ba került volna a teljes út. Tehát legrosszabb esetben is a harmada az üzemanyagköltség villanyossal. Sajna sokakban megragadt még mindig egy régebbi cikk, miszerint az Ionity hálózatán 70 centért, azaz kb. 250Ft-ért lehet tölteni. Tényleg van ilyen. Viszont hadd mondjak erre valamit.

Van egy MOL kút a Duna Plaza mellett, abban lehet tankolni asszem 110-es oktánszámú benzint, ami versenypályára tök jó. Egyszer kipróbáltam a Porsche-vel, azért tudom csak hogy létezik. Nem emlékszem mennyi volt akkor a sima benzin, de ez akkor volt 700 Ft/l. Lehet hogy most 8-900? Esetleg valaki megmondja ha tudja. Namost a kérdésem, hogy hányan tankoltok ilyet az autótokba? Gondoltam. Sajna nehéz az idióta médiában felhype-olt clickbait-es, szenzációhajhász cikkek mellett értelmesen leírni dolgokat úgy, hogy ne a hülyeség maradjon meg. Még azt is képesek voltak leírni, hogy drágábban utazol villanyautóval mint benzinessel... Egyrészt okos embernek esze van, az élelmes villanyautós utánaolvas dolgoknak. Pl. én is beszereztem egy Maingau-s kártyát, amivel eddig 40 centért lehetett tölteni az Ionity hálózaton. Most emelnek árat Augusztustól, 54 cent lesz egy kWh (kb. 190 Ft). Mit kapsz érte? Iszonyat gyors töltést (350kW, még nincs is tudtommal olyan autó ami ennyit fel tudna venni). Mennyi lett volna az üzemanyagköltségem ha csak Ionity-n töltöttem volna a 70 centes áron? 56400 Ft, ami még mindig csak a fele a 6 litert fogyasztó benzinesnek. Meg lehet járni nélküle akár a balkánt is? Simán. Szóval légyszi ne dőljetek be a hülyeségeknek, amennyire nem 110-es benzint tankol mindenki az autójába, ugyanannyira nem 70 centes Ionity töltőn töltünk villanyautóval. Szóval a lényeg, az EV-k tényleg visszahozzák az árukat, a kérdés csak, hogy mennyi idő alatt. Olvasni most mindenfélét, hogy melyik gyártó mikor hagyja abba a benzinesek gyártását, melyik ország/város mikortól tiltja ki őket, jön az EURO 7 brutál tervekkel, meg hogy az a forecast, hogy 2025 lesz a paritás éve, amikor már a villanyautók támogatás nélküli ára ugyanannyi lesz mint a benzineseké. No nem biztos hogy azért mert annyival olcsóbbak lesznek a villanyautók, hanem simán lehet hogy hozzájuk drágulnak a benzinesek. A mostani támogatásokkal (2.5 misi) mondjuk már be lehetett szerezni egy Dacia Spring-et 4 misiért. Tudom, kevésbé mutat jól egy Dacia kulcs az asztalra kirakva mint egy BMW, de legalább az látszik, hogy elkezdtek lenni értelmes árú EV-k a piacon. Ha megnézitek, 4 misiért nem nagyon lehet kapni ma új benzinest, már egy Suzuki Swift induló ára is 4.2, és ebben a ligában már csak Dacia Logan-ek, meg Fiat Pandák játszanak, esetleg egy Hyundai i10, ezeknél meg mindnél jobb a Spring. Vagy van 5.5 misiért Fiat 500e, a kis aksis Kona-t meg 8.5-ért el lehet már hozni. Ebből ugye van benzines is, a 0 felszereltségű, 1 literes kerül 5.3 misibe, lehet hasonlítgatni hogy mondjuk egy hasonló felszereltségű (elektromoshoz képest), ami kerül mondjuk 6.5 misibe mennyi idő alatt hozza vissza a 2 misis különbséget.. Valakinek már csak a parkoláson behozza, de persze nem mindenkinek kell évikétszázezret parkolásra költenie (bár lehet hogy meglepődnél te is ha összeadnád, pláne ha beleszámolod azt a néhány büntit is amit kaptál már amikor elfelejtetted), nekik marad a kb. 20000 Ft spórolás 1000 km-enként. Ha csak ez lenne, akkor is 10 év, de ott a szerviz, a kopóalkatrészek, és az adók, amiken mind mind spórolsz! Szóval támogatással már most megvan a paritás, és már van vagy 50 modell amiből lehet válogatni ha valaki EV-t venne. Lényeg a lényeg, visszahozza az árát, teljesen használható, csendes, nem büdös, és leérsz már vele a görög tengerpartra is. Mi kell még? 🙂