Miért vettem elektromos autót?

Mert csak. A többit el se kell olvasnod :)

Ritkán posztolok, de gondoltam most megosztok veletek ezt-azt, mert sokan kérdezitek és lehet hogy így egyszerűbb. Az történt, hogy eladtam a Porsche-t, és vettem egy full elektromos Hyundai Kona-t, és gondoltam írok pár posztot róla, hátha van még pár hozzám hasonló elvetemült aki már tervez hasonlót, vagy éppen ettől kap majd kedvet. Vagy megy el tőle. Azért csaknem. Mindenesetre leírom, hogy lássatok mögé, a fő üzenet hogy nem nagyon lehet általánosítani, minden helyzet egyedi. Szóval januárban!! besétáltam a Hyundaihoz, hogy tetszik és szeretnék egy ilyet. Mondták hogy nagyon szívesen eladnak nekem egyet, csak éppen nem tudnak. Merthogy akkor még előrendelni sem lehetett, akkora a kereslet. Mondták, hogy felvesznek egy listára, és szólnak ha lehet 🙂 Tiszta átkos. Viszont apum felvilágosított, hogy volt hogy ők 5 évet vártak egy zsigulira, szóval mit akadok ilyenen fenn 🙂 Szerencsém volt, mert pár nappal később hívott a kereskedés, hogy aznap délután 3 és 4 között lehet leadni előrendelést és hogy beférek. 1 óra. Előtte két hónapi, utána két hónapig semmi. Rá is ugrottam, előleg satöbbi, mondták hogy Novemberre itt lesz. Fun... Teltek a hónapok, szépen megigényeltem közben az állami támogatást rá március környékén, és mondjuk ha már itt tartunk akkor közbe vetném hogy tökre korrekt a process, relative egyszerű az igénylés, jófejek az IFKÁ-nál, segítenek, készségesek. Próbálják ők is utolérni magukat, legalábbis az elmélet a gyakorlatot (ha elmélet szerint menne minden akkor most nem lenne autóm 🙂 ). Az egyik legviccesebb dolog, hogy ugye az elektromos autókra nem kell fizetni súlyadót. A szoftver viszont amivel jelenleg a forgalmit csinálják erre nincs felkészítve, ezért az autó teljesítményéhez 28kW van írva, így tudták megoldani 🙂 Amúgy 200 ló és 400Nm, de erről majd később. Szóval lényeg a lényeg, a támogatást viszonylag hamar, minden különösebb probléma és kérdezősködés nélkül odaítélték, gyakorlatilag van rá pénz, nem nagyon akad fent olyan a rostán aki első elektromos autót vesz, szóval ettől nem kell parázni. Az más kérdés hogy az összeg még nem ért ide 🙂, jópár hónappal kell számolni azért. Ezt okosan áthidalják a kereskedések, ha valakit érdekel leírom részletesen. Mindenesetre szóltak kb. másfél hónapja, hogy az autó úton van a gyárból, és egy szó mint száz, múlt hétvégén átvettem, szóval november helyett szeptemberre lett is szép új autóm. Ilyen. Volt. Mostmár koszosabb egy kicsit. Kérdezheti mindenki teljesen jogosan, hogy mi a francért vettem elektromos autót (leszámítva a 2 vs 5 ülés kérdéskört). Lényegesen drágább mint a benzines párja, mivel minden autógyártó szépen kifizetteti veled az R&D-t és persze tudjuk azt is mindenhonnan, hogy az elektromos autó még jobban is szennyezi a környezetet mint a dízel párja és hasonló rémségek. Ezt a részét rátok bízom, nem nagyon érdekel hogy ki, kinek, mit hisz el, max annyit ajánlok, hogy olvassátok el (vagy hallgassátok meg audiobook-on) Hans Rosling: Factfulness című könyvét, van benne egy olyan rész aminek az az üzenete hogy doublecheck your source. Amit meg ezen felül ajánlok, az a Karotta Közlöny youtube csatorna, érdemes akkor is megnézni ha nem akarsz villanyautót venni. Szóval ahelyett hogy vallási vitákba szállnék bárkivel, inkább leírom hogy engem mi motivált. Ismertek, nem a múltban élek, sokszor inkább a jövőben... Szeretek mindent ami technológia, tele van kütyükkel a lakás, szóval nem az igen/nem volt a kérdés, hanem inkább a mikor. Ha jól tudom kevesebb, mint 6000 tisztán elektromos autó gurult Magyarországon július végén és kb. havi 250-et helyeznek mostanság forgalomba, szóval hacsak nem pörgött most iszonyatmód fel a piac, akkor még valszeg befértem az első 10000 közé. Amit ha úgy nézek, hogy leveszem belőle azokat a kőgazdagokat, aki vesz egy ilyet csak úgy a gyereknek mert megteheti, meg azokat akinek ez munkaeszköz, akkor kb. az jön ki, hogy kétezer emberből én vagyok az első aki vett ilyet. Too soon? Rátok bízom, ezt mindenki döntse el maga. Amíg nem voltak értelmes range-ei ezeknek az autóknak addig nem is különösebben érdekeltek, de történt aztán hogy manapság már nemcsak Tesla-t lehet kapni 400km feletti hatótávval, hanem vannak olcsóbb alternatívák is. Ráadásul olyan is van, ami még jól is néz ki, nem egy gömb vagy egy kocka (úristen de ronda egy-kettő azért). Nézegettem nyilván a Model S-t is, tök szép meg minden, lehet kapni belőle használtan hasonló áron 4-5 évest, de nem mertem megvenni egyiket sem. Aztán persze amikor kijött a Model 3 és az volt a hír hogy majd $35k-ért lehet ilyesmit venni akkor felragyogott a szemem, de az a szomorú tény, hogy egyrészt az a legolcsóbb, legkisebb aksis (nem megy 400km-t), legpuritánabb modell volt, ezért Musk bácsiék nem is nagyon gyártották még mert nem érte meg (legalábbis januárban ez volt a helyzet), másrészt mire az Magyarországra ért, abból a $35k-ból sajnos 20+ millió forint lett. Ne értsetek félre, zseniális amit Musk művel, kb. könnycseppek voltak a szememben amikor leszállt egyszerre a Falcon Heavy két side-booster-e, folyamatosan követem amit a cégei csinálnak és mára javult a helyzet, a kicsit meg lehet kapni 17 misi környékén. Viszont volt még egy érv ellene (és itt lehet hogy sokan kiröhögtök, erre kíváncsi is vagyok hogy mások is így vannak-e vele), mégpedig: nincsenek belül bizgentyűk 🙂 Tudom, nevetséges, meg máshol szeretem az egyszerű, letisztult dolgokat, de valahogy autóban én szeretek bizgentyűket nyomogatni és az, hogy egy kijelző az egész valahogy nem tetszett. Azt is tudom, hogy valszeg pár év és kb. 1 bizgentyűre redukálódik minden autó belseje, ami hívja az operátor-t amikor elakadt valami miatt az önvezető autód, és amit valszeg sosem fogsz megnyomni mert nem fog kelleni. Nézd inkább csak szépen a kijelzőn a reklámokat, ennyi lesz a dolgod. Na jó, azért nem vagyok ilyen pesszimista, nem kicsit várom már, hogy legyenek olyan autók amik elvisznek A-ból B-be és mondjuk tudjak közben filmet nézni, vagy mondjuk kártyázni a többiekkel az egymással szembe fordítható üléseken, vagy éppen tudjak aludni a vízszintesre alakíthatókon, vagy ne adj isten tudjak dolgozni melóba menet dugózás közben. Reméljük ez nem sokáig lesz, az autó mint 95%-ban kihasználatlan tulajdon leértékelődik és átalakul szolgáltatássá (minek legyen saját ha lesz mindig egy a közeledben ami elvisz) és akkor majd nem lesz annyi dugó. Mondjuk leginkább azt várom, hogy amikor elstartolok ernyővel valahonnan, akkor kövessen az autó, és szedjen fel ott ahol leszálltam 🙂 Már ha még lesz olyan akkor hogy saját. Viszont amíg a technológia és a szabályozás ideér, addig is kell valamiben ülni. Visszatérve a miértekre, összeállt pár dolog. Lett olyan autó a piacon megfizethető áron, amivel el lehet menni értelmes távolságokat, adnak rá állami támogatást, jól néz ki, és még vannak benne bizgentyűk is. Most röhögsz, joggal, hülye aki ez alapján vesz autót, de most jönnek az átbillentős érvek. Van nyilván az elcsépelt zöld dolog. Sokat nem akarok róla írni, előadhatnám a mártírt, csak nem lennék hiteles a 15 literes átlagfogyasztású Porsche után. Nem vagyok idealista sem e tekintetben, viszont az mindenképp benne volt a döntésben, hogy ezzel egy olyan jövő felé tettem egy lépést, amiben sokkal inkább szeretnék élni. Sokan tudjátok hogy mennyire utálom a cigit amiért büdös, na ugyanígy vagyok a szmoggal is. Valszeg páran mentetek már bringával BKV-s busz után, tudjátok miről beszélek. Valamint azt is tudom, hogy nem lesz Gizi néninél elektromos fűtés holnaptól a lakásban amikor ma is még szénnel tüzel, de remélhetőleg pár éven belül sokat tisztul a levegő a nagyvárosokban az elektromos autókkal. Szóval volt egy kis lelkiismereti faktor mindenképp a Porsche miatt. Ha már Porsche, akkor nem lehet elmenni emellett. Nekem az volt a kiindulási alap, hogy volt egy benzintemetőm, ami ráadásul egy drágán fenntartható, folyamatos törődést igénylő jószág. Nyilván mondhatjátok ellenérvnek hogy nem volt vele szerencsém, és hogy milyen jól járt az új tulaj mert gyakorlatilag mindent is megcsináltattam rajta, de emellett nem lehet elmenni amikor a miérteket írom le. Átlag évi 1 misit simán ráköltöttem csak a szervízre, és erre jöttek a standard kopóalkatrészek, gumik, olaj, szűrők, stb. évente, valamint tavaly egy motorcsere, ami nem olcsó. Úgy számoltam, hogy benzinnel, biztosítással, kutyával macskával együtt évi átlag 2 misi ment bele a kocsiba, úgy, hogy alig mentem vele évi 10000km-t. 4 évig volt meg, ha össze tudtad szorozni, akkor gratula az elvégzett második osztályhoz 🙂 Lényeg a lényeg, valszeg le tudsz szűrni még két faktort a fentiből. Nehéz megfogalmazni mert nem feltétlenül a fenntartás ára - nyilván egy prémium autót nem olcsó fenntartani - hanem inkább az, hogy mi volt az egyenlet másik oldalán, mivel tudtam összehasonlítani az új jövevényt. Az én konkrét példámra ezek az összegek voltak a mérvadók. A másik meg hogy imádtam a Porsche-t, azt a hangot, a vezetési élményt, a nyitott tetőt, és mindent amit egy ilyen autó képvisel, de amikor ki kellett cserélni a motort és 3 hónapig nem tudtam használni mire megjött és beépült, akkor rádöbbentem, hogy olyan autót akarok, amivel nincs gond. És ugye itt jön képbe az elektromos, ami olyan egyszerű, mint a faék. Nincs benne szinte semmi. Se váltó, se turbo, se hajtókar, se lambda-szonda, se injektor, se semmi. Egy jó nagy aksi meg egy villanymotor az egész, meg van benne generátor meg inverter és jóidő. Lényegesen kevesebb dolog ami elromolhat. Ráadásul mivel a fékezések java részénél inkább visszatöltés miatt lassulsz, még fékeket is jóval ritkábban kell cserélni, mondanak olyat is, hogy valszeg soha. Bár ezt azért nem hiszem el olyan könnyen. Ha valaki meg attól fél mint én eleinte, hogy majd jól tönkre megy az aksi és cserélheti ki milliókért, hát, lehet hogy kellemesen csalódik ha megnézi hogy mostanság mennyi garanciát vállalnak az aksikra a gyártók. Kiderül majd gyakorlatban, de amíg ez a szám a Konánál 8 év vagy 200000km, addig pont 8 évig, vagy 200000km-ig nem kell ezen aggódni. Az meg szerintem sokat elmond, hogy mennyire lehet biztos a gyártó a technológiában ha ennyit mer rá vállalni. Szóval alacsony fenntartási költség (pláne hogy új és garis), és valszeg kevés szervíz. Jön a következő érv - és majd erről írok részletesebben a következő bejegyzésekben - nincs benzinköltség. Tudom, mindenki írhatja most, hogy nem lesz ám mindig ingyen az az elektromos töltés, és tök igaza van, de azért csak spóroltam ma 25000Ft forintot amikor odaálltam az ingyenes töltőhöz és szépen feltöltött az autó. És igen, a MOL-nál már fizetős, egyszeri 3000Ft a gyorstöltés, van ahol KW-onként elkérnek 50Ft-ot, vagy épp fél óra töltésért valami általány-t, de a lényeg, hogy kb. minden töltésnél legalább 20000Ft-ot spórolok a Porsche-hez képest. Ez így is kb. évi 400000Ft, és akkor azt nem is számoltam bele, hogy vajon így hogy relative ingyen van a közlekedés, mennyivel fogok többet menni évi 10000km-nél. Amúgy ha valakit érdekel, szívesen elmondom részletesen hogy mit hogy számoltam és hogy jött ki a business case, de a lényeg hogy azzal számoltam benne, hogy 3 évig lesz már csak ingyenes a töltés, és onnantól fizetni kell mindenhol. Aztán lehet hogy ez nem így lesz, meglátjuk, én ezzel számoltam. Most az olyan (éves szinten elhanyagolható) költségeket mint súlyadó, meg reg.adó mentesség hagyjuk, kerekítési hiba kb. viszont ami érdekes, az a parkolás. Tegnap pont úgy tudtam megállni napközben, hogy egy 440Ft-os zónában volt hely, és 9 óra alatt igazából spóroltam majdnem 4000 Ft-ot. Nem is maga az összeg, ezt bele sem számoltam a business case-be mert nem parkolok túl sokat, hanem inkább az a nyugalom, vagy nem is tudom minek mondjam az érzést, hogy nem kell azzal szarakodni hogy parkolóóra, apró (nyilván simple-el parkolok mert nem használok cash-t), időlimit, újraindít, stb. Mész, megállsz, és nyugi van. Egyel kevesebb dolog ami miatt aggódnod kell. Persze ez sem fog valszeg örökké tartani, de most ez van. Megvetted szolgáltatásként előre az autó árában. Azt hiszed itt vége az érveknek? Hehe 🙂 Vezettél már elektromos autót? Erről eddig egy szó sem volt, most jön a fun része a dolognak. Nehéz nem vigyorogni amikor kipróbálsz egyet. Az instant nyomaték eléggé ütős, pláne ha valami komoly cuccba ülsz be. A Kona ilyen szempontból szerényebb, csak 60-ig kapar el ha kikapcsolom a kipörgésgátlót, de ez valszeg nagyban a gyári gumik érdeme, majd ha ezek elkoptak rakok rá valami értelmesebbet és megmondom úgy mit tud. Gyanítom 6.5 körül lehet fent 100-on értelmes gumikkal, ami jobb, mint a Porsche újkori ideje. Persze nem megy annyival, meg 100 felett nyilván a Porsche lehagyja, de a mondanivaló a fun faktoron felül inkább a technológiai csodálatom, hogy ma egy elektromos SUV legyorsul egy Porsche-t. És ez a kezdet, az elektromos meghajtás és aksi-technológia gyerekcipőben jár a robbanómotorokhoz képest, ott évente jó ha 1-2%-ot tudnak javítani a hatékonyságon, ezek meg már most beérték őket, és mi jön még... Most láttam, hogy telepítettek nemrég az egyik M7 pihenőbe Martonvásár magasságában 4 Ionity töltőt. Azok 350kW-osak. Egyelőre kb. csak a Tesla új modelljei meg a Porsche Taycan tud felvenni annyit, de brutál sebességgel csorognak le ezek a technológiák a megfizethető szegmensbe is. Miért érdekes ez? Mert nemsokára nem 50 perc lesz feltölteni az autót, hanem 5 perc. A Kona 50 alatt van 10%-ról 80%-on gyorstöltővel - ez a standard, nem érdemes 80 fölé tölteni őket mert ott már szakaszosan csökkenti a töltőáramot hogy kímélje az aksit, majd erről is írok részletesebben ha érdekel valakit. Sokan hoztátok fel ezt érvnek az elektromos ellen, hogy sok idő tölteni, és hogy kevés a töltő, de most megint visszautalok a Factfulness-re. Néztétek mostanság, hogy hány gyorstöltő van ma itthon? És hogy mennyi épül éppen párhuzamosan? Lassúról meg nem is beszélve - és sokszor az a jobb. Valamint még egy dolog az én miért vettem elektromost kérdéskörhöz: javarészt városban megyek, ritkán megyek hosszú útra autóval. Napi 16 kilométert ingázom, heti 1 home office-t számolva 18 munkanapos hónappal (valamikor szabin is lenni kell) 224km havonta a munkába járás. A durva az, hogy tegnap eco módban 10kWh/100km-es értéket láttam az autón. Ez egy olyan szép kerek szám. Mit is jelent ez? Bruttó 68, nettó 64kWh-s az aksi, gyakorlatilag ha csak munkába járásra használnám az autót, akkor elég lenne kéthavonta felraknom tölteni. És nyilván nem benzinkúton fogom ezt megtenni, hanem mondjuk amikor elmegyünk a WestEnd-be moziba, vagy bevásárláskor, vagy kéthavonta egyik este sétálok egy kicsit a legközelebbi ingyenes töltőtől hazáig, és reggel vissza. Teszem ezt egész addig amíg nem tudom itthon tölteni. Persze vannak a hosszú utak, és tök jogos, olyankor kénytelen vagy kivárni azt az időt, ami a Kona esetében 50 perc, de amúgyis megállnál párszáz kilométerenként kinyújtózni, innál egy kávét, még az is lehet hogy ennél valamit, nem olyan vészes az. És azért valljuk be, ritkán megyünk Európa-körútra autóval, legalábbis én. Évi 1 síelés, néhány siklóernyős túra a környező országokba, pár hazai vidéki út, aztán kifújt. Lehet hogy ez utóbbihoz nem is kell útközben tölteni, mert megcsinálja a 400km-t még pályán is elvileg. Ezeket a tapasztalásokat majd leírom a következő posztokban. A lényeg, hogy nem olyan sok az a kidobott idő ám ha végiggondolja az ember, és még az is lehet hogy visszanyered azzal hogy nem kell kútra járni, mert töltöd ott ahová amúgyis mennél (pl. mozi). Mondtátok, hogy egy csomó idő mire előveszed a kábelt, bedugod, beindul a töltés, stb, és hogy ezzel is elszöszmötölsz vagy 5 percet. Hát, a mai tapasztalat, odamegyek a töltőhöz, megnyomom a rajta lévő 1, azaz 1 db gombot, kiírja hogy dugd be a kábelt, bedugtam, és tölt. Nem kellett a saját kábelt elővenni, mert ott van az oszlopon. Nem volt fél perc összesen az egész. Leállítás ugyanez, és nem állsz sorba fizetni, ahol Marika bácsi épp új címet diktál az áfásszámlához Józsi néni előtt, aki meg a hétvégi bevásárlást intézi épp a kúton. Persze feliratja a smart pontjait is. Menjünk is inkább a következő dologra, ami a felszereltség. Drágák a villanyautók, igen, de megnéztétek hogy mik tartoznak bele alapfelszereltségben? És most nem olyan standard dolgokról beszélek amik minden autóban benne vannak ma már mint a kormányról vezérelhető bluetooth-os kihangosító, vagy a full elektromos ülés, hanem a komolyabbakról. Pl. hogy még a legolcsóbban is van első, oldalsó és függönylégzsák mindkét oldalon? Vagy hogy automatikusan állítgatja a refit hogy ne vakítsa meg a szembe jövőt? A sok bizgentyű meg tényleg csinál is valamit 🙂 Sávot és távolságot tart, és automatán visszagyorsít? Ülésfűtés? Fűthető kormány? Tolatókamera? Vezeték nélküli telefontöltő? Olyan hangrendszer hogy azt mondtam rá hogy nem kell bele másik? Ez pl. nálam nagy szó, a Porsche-ből ki lettek dobva a gyári Bose-k és ment bele rendes zene fél misiért. És ezek gyaroklatilag az alapfelszereltség részei, erre jönnek rá olyan nyalánkságok mint a HUD, a holttér-figyelő rendszer, vagy az autonóm vészfék, és lehet hogy ezeket megkapod más autókban is, de azokat valszeg nem 1-2 millióért osztogatják. Persze valaki ezt nem nézi, mert nem érdekli elvan nélküle, csak ez is egy olyan faktor, amit érdemes meggondolni ha elektromost tervezel venni, valszeg az átlagnál jobban fel lesz szerelve. És a végére +1 érv, ami nem szerepelt a business case-ben számszerűsítve, de meg kell említenem: a csend. Ezt az érvet nehéz átadni, vezess egyet, ott a Mol Limo ha más nem, vagy menjünk az enyémmel egy kört ha legközelebb összefutunk. Nyilván ez is relatív, ha épp egy prémium autóban ülsz ami nagyon jól van szigetelve, akkor valszeg az is elég halk, de gyanítom az sem 20 fillér volt. Hú, jó hosszú ez már, meg most még tele van gondolatokkal, elképzelésekkel, viszonylag kevés benne a tény. De legalább nagyjából leírtam a miérteket, az én szemszögemből. A cél az lenne, hogy a következőkben inkább a gyakorlatot írjam le, és igyekszem nem elfogult, hanem tényleg tényszerű lenni. Ha gondoljátok kérdezzetek, válaszolok szívesen. Ha meg véleményt írnátok, akkor légyszi azután tegyétek, hogy legalább nagyjából végigszámoljátok és számszerűsítitek a fentieket a saját példátokon. Persze lesz amiket nehezen lehet, nekem is nehezen ment azt kifejezni hogy hogy hasonlítsam össze az olcsó használt problémamentes benzines scenarioban a kapott "élmény-t" az elektromossal, de megtettem és kijött végül a matek. Tuti sokan lesztek akiknek nem éri meg most még az elektromos, de ebben ez a szép, hogy már most is vannak akiknek igen, és ez az arány egyre csak nőni fog. Folyt. köv., majd ha már jól kitapasztaltam az alapokat 🙂