Milyen egy Kona?

A jó a rossz és a csúf

Praktikum - Kona Sziasztok! Ez most nem annyira elektromos autózásra térítő iromány lesz, hanem inkább konkrétan a Konáról írok pár sort. Jót is, rosszat is. Inkább jót azért. Kértetek néhány belső képet, itt van kettő. Az egyiken egész jól látszanak a kijelzők, a másikon meg az látszik, hogy mi látszik a HUD-on, meg hogy 700m a szeméttelep. Amúgy meglepően nehéz lefényképezni a HUD tartalmát, sokkal nehezebb, mint látni. Tök fura. Nem látszik, de tud még holttérben jövő autót kirajzolni, az marha hasznos, meg kiírja a zenét ha akarod, meg ilyesmiket. Viszont mielőtt mindenki nekem esne hogy milyen idióta vagyok hogy 100-as tempónál fényképezek, inkább elmondom hogy mi történik közben. Az egyik, hogy a bal kezem azért a kormányon. A másik, ami meg mindkét képen látszik valamennyire, hogy igazából itt az autó vezet, nem én. Persze ez közel sem autopilot, a level 5 önvezetéstől meg még nagyon messze van, de egész jól képes az autót a sávok között tartani, nem ping-pong-ozik, valamint a távolságtartó tempomatja az eddigi legjobb amit vezettem. De mindegy is, ezt a szintet elég sok mai autó tudja, csak inkább leírtam nehogy kikapjak 🙂 Ami inkább érdekes, az a +1.43km-es felirat. Itt ha jól emlékszem a 135-re beállított tempóról fékezett le erre a 103-ra, és ezzel ekkora távolságra elegendő energiát töltött vissza. Nem ritkán 50kWh feletti visszatöltést látok, ami nagyon sok, olyan, mint egy gyorstöltő. Marha hatékony a cucc. Nyilván nem tölt vissza többet mint amennyit használ, de jó tudni hogy ez a része jól össze lett rakva. Na de hogy ne csak a pozitívumokat mondjam: A vezeték nélküli töltőt szellőztetés nélkül építették be. Ami azt eredményezi, hogy pl. az én telefonom még olyan 50%-ig feltölthető vele, ott még nem melegszik, de onnan olyannira fel tud melegedni, hogy leáll a töltés. Tudom, azért enélkül is élnek boldog életet emberek, főleg, hogy a vezeték nélküli töltés nem hatékony és amúgyis töltsem kábellel, de ez volt az első kellemetlen dolog amit tapasztaltam. Ha már kábeles töltés, akkor Android Auto. Tudja a rendszer, kábelen keresztül, de egyelőre nem tudtam belőni. Mondjuk az lehet segítene, ha Magyarország is rákerülne a támogatott országok listájára. Azért ennek ellenére viszonylag hamar be lehet szerezni az app-ot, de az autó szoftverében szürke a menüben minden szenvedésem ellenére. Esetleg ha valaki használja itthon, akkor kommentelhetne hogy hogy, mert ha lehet simán, akkor valszeg a kocsi szoftvere nem hagyja egyelőre. Pedig kellene nagyon, mert akkor ki lehetne rakni a Waze-t. Sajna a beépített térkép-szoftver elég vacak. Tök csillivilli, tud 3D-s épületeket meg töltőpontokat meg minden, de útvonaltervezésben botrányos. Volt hogy full más útvonalat gondolt legjobbnak mint a Waze, én meg voltam olyan bátor, hogy kipróbáljam. Hát, fél órám bánta (Pesten átjutás viszonylatban azért az sok). Sebaj, közben is vezettem. Dugózásnál amúgy nagyon jó az önvezetés, elég ritkán kell felülbírálni lábbal. Kézzel többször, de persze ezen gondolom senki sem lepődik meg a magyar felfestések mellett.. Negyedik negatívum, az automata lámpák. Tök jó feature, legtöbbször jól eltalálja hogy épp kell-e világítani vagy nem, de szürkületben nagyon buta. Fél percenként kapcsolgatja fel-le, attól függően hogy épp egy árnyékosabb részhez érek-e vagy világosabbra, de hogy az előttem lévők mit gondolnak miért villogom le őket, azt nemtom. Ami király, hogy egyelőre össz-vissz ennyi a bajom vele. Teszi a dolgát. Kérdeztétek a csomagtartót. Arról még nem csináltam képet, viszont utazott már benne 4 síléc, 3 síbakancs, 2 összecsukható szék, meg 1 táska. Mindez egyszerre. Ne kérdezzétek hogy miért utazott benne 25 fokban ilyesmi, tessék szépen elhinni. Mint ahogy azt se, hogy miért csak 3 bakancs volt 4 lécre. Kényelmesen voltunk, nem kellett ezerrel bezsúfolni a dolgokat, szóval lehajtottuk az összes hátsó ülést, és simán elfért minden. Valszeg még két nagyobb kutya vagy 4 igen nagy macska is elfért volna pluszba. Nem kezdtem el ezerrel próbálgatni, de abban nem vagyok biztos, hogy 40-re lenyitva elférne-e hosszában 4 léc. Valszeg igen, és ha kicsit összehúzzuk magunkat hátul a maradék 60-on, akkor el lehet talán menni 4-en síelni. Mérget nem vennék rá, de majd jól kipróbáljuk. Ami viszont tuti, hogy hosszú alpesi síléc nem fér bele hosszában, csak ferdén, szóval ha ilyened van, ne vegyél Konát. Vagy rakd be ferdén és menj 3-an síelni. Amúgy ha minden kötél szakad, akkor elő van készítve tetőbox-ra. Tudom, fogyasztás, tél, alig lesz range-e, de ezt majd jól kibírjuk akkor. Hétvégén egész sokat mentem vele, és beigazolódni látszik amit sejtettem. Mégpedig az, hogy valszeg jóval többet fogok vele menni mint a Porsche-vel. Lementünk Tácra, és én azt terveztem, hogy onnan megyek át Siófokra. Viszont úgy alakult, hogy Ágit vissza kellett hoznom Pestre, és úgy menni Siófokra. Ami érdekes volt, hogy ezen nem nagyon paráztam, nem igazán zavart a tudat hogy ez +150km, mert tudtam hogy ingyen van.

Na mindegy, feljöttem, bedugtam pár órára, szépen fel is töltött, és jól megjárta a Budapest-Siófokot oda-vissza 130-as tempóval úgy, hogy ott még mentünk össze-vissza, meg Pesten is, meg még pár napot bementem melózni is mire felraktam tölteni egyik nap a cég mellett. Végre elsőre volt a kiszemelt ponton szabad hely, eddig 3-ból 1 az arány. Azt mondjuk hozzá kell tenni, hogy az első két alkalommal olyan töltőhöz mentem először, ahol csak 1 autó tud tölteni (Csizma utca). Ezt nemtom miért így csinálják amúgy. Két (de kétféle, CCS és CHAdeMO) kábel van a töltőponton, viszont csak 1 hely van előtte. Nem akarják hogy elvegye a parkolóhelyet a normál autók elől? Nem értem. Rejtély. Ráadásul a Béke téren, ahol már tudtam tölteni annyi hely van az oszlop körül mint az állat, simán odaférne másik 3 autó. Persze az oszlop sem bírná tölteni mindkét autót egyszerre, de legalább oda tudna állni, és ha van ideje otthagyhatná és elindulhatna a töltés ha végzett a másik. Vagy kihúzhatná a már feltöltött autóból a kábelt aki másodiknak jött, ha a tulaj még nem ment oda a kocsiért. Na mindegy, egyelőre így van ezeknél.

Ja, amit ígértem, elkezdtem írni egy excel-t ezekről, már csak a saját kíváncsiságom miatt is. Beraktam a töltők linkjét is ahol töltöttem. Még lehet hogy alakítok rajta, de a lényeg, hogy szeretném látni hosszútávon, hogy mennyire van arányban egymással itthon az elektromos autók forgalomba helyezése és a töltők telepítése. Le tudja-e követni a kínálat a keresletet? Valamint hogy mit jelent ez a gyakorlatban? Persze nyilván túl kicsi a minta, de a statisztika helyett valszeg jobban érdekel titeket a gyakorlat mint egy arányszám. Egyelőre ilyen:

https://1drv.ms/x/s!Arra3PE7mFTlhZxiA8r61cPTwS9vEQ?e=gmvVgF

Na jó, abbafejezem, jó hosszú most is... Sebaj, aki unja, ne olvassa 🙂