Napelem + Villanyautó

Számolgattam kicsit

Screenshot egy internetes felületről, amely kiszámolja az otthoni naplemes rendszer adataiból kiszámolja egy kilowatt/óra árát forintban. Sziasztok! Most hogy már termel egy hete a napelemem, kíváncsi voltam, hogy mennyibe kerül így egy km villanyautóval. 3.6 misi volt a rendszer (50%-os otthonfelújítási támogatás is jár rá, szóval azzal 1.8, de ha valaki megkapja a 100%-ost, akkor effektíve ingyen van neki). Kb. 95%-os hatásfokkal tudok számolni a tájolás és a tető szöge miatt. Van egy elég jó tervező oldal ami kiszámol neked a koordinátádra várható hozamot meg mindent (https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/), ez alapján 20 éves élettartammal számolva azt kapom, hogy 12 Ft-ba kerül egy kWh áramom. A Kona átlagfogyasztása 16.7kWh/100km. Így az jön ki, hogy 16.7*12=200.4Ft, vagyis kerekítve pont 2Ft-ból teszek meg egy km-t ha itthon töltök. Tavaly írtam egy 5 litert fogyasztó benzinesre 300-as benzinárral 15Ft-ot. Talán reálisabb 6 literes vegyes fogyasztással számolni, és a mostani 480Ft-os benzinárral ez 28.8Ft/km.

Költségszámítások

Egyszerűsítve 1000km-enként kb. 25000Ft-ot lehet spórolni üzemanyagon ha otthon tölt az ember. Évi 15000-nél ez már 375000 Ft. Viszont ott hibádzik a matek, hogy nem csak az autók töltődnek ennyiért, hanem minden más elektromos fogyasztóm is ezt használja. De igazából tök feleslegese kiszámolni az autókra jutó részét a napelemnek, lehet hogy lenne 1Ft/km, a lényeg, hogy baromi olcsó így közlekedni. Amit viszont érdemes belekalkulálni, hogy a hosszú utak és a publikus töltés feljebb viszi ezt a költséget. Továbbra sem éri meg a villanyautó pl. területi képviselőknek, meg annak sem biztos hogy kijön a matek aki nem tudja otthon tölteni. Bár ha a jelenlegi állapotot nézem, hogy mekkora értékvesztést számoltam az autóra vs. mennyiért mennek most a használt villanyosok, hát, mondjuk úgy hogy bőségesen megtérült. Viszont nem szabad elfelejteni, hogy mindennek megy fel az ára, nem tudom mit vennék most helyette. EV6-ot vagy Ioniq 5-öt valszeg, de azokból egy értelmesen konfigurált modell a 20 misit karcolja, szóval valszeg nem érné meg váltani. Sőt!

Kisebb

Azon filóztam, hogy valszeg elég lenne egy kisebb aksis is. Tök felesleges a hétköznapokban a 64kWh. Oly mindegy hogy 1 vagy 2 hetente teszem fel tölteni, napi használatra bőven elég lenne egy 40 körüli aksi is. Simán jó az év 99%-ára, és arra az egy külföldi nyaralásra meg lehet bérelni/kölcsön kérni egy másikat, már ha nem repcsivel megy az ember nyaralni. Így még jobb lenne a matek!