Néhány gondolat EV témában

Monaco oda-vissza

  • Oda lehet simán érni fix időpontra 1000+ km távolságra is villanyautóval, van már annyira megbízható a hálózat EU-ban. 3000km-en egy hibás töltővel sem találkoztam, minden úgy működött, ahogy elvárná az ember.
  • Monaco-ban viszont minden töltő állandóan foglalt. Sajnos még mind ingyenes, valszeg ezért. Egyik villanyautóstól kaptam a töltőfejet, és mire végeztem, a másiknak adtam is tovább (aki mellesleg fél órát várt rám teljesen nyugiban, még csak meg se kérdezte meddig fogok tölteni). Gondolom ez ott teljesen megszokott. Sok a villanyautó, kevés a töltő (pedig van vagy 30 gyorstöltőpont).
  • Ami még fura, hogy vannak csak taxiknak kijelölt töltőpontok. Vagy megcsinálta magának egy ottani társaság, vagy nemtom, lehet hogy ösztönözni akarják így a taxisokat.
  • Olaszoknál még mindig elég szar helyeken vannak az ultratöltők, össze-vissza le kell menni a pályáról kisebb-nagyobb kerülőkre. Mondjuk ahol van, ott nem spórolt az Enel X, a legtöbb helyen 3-4 oszlopos töltőszigetek vannak, oszloponként két fejjel, 350 kW-os töltőkkel. Meg is kérik az árát, ugyanannyi mint az Ionity-s oszlopok (79 cent / kWh).
  • Szlovéneknél jelenleg a legkultúráltabb, kb. minden második kúton van a pályán töltő, jó helyeken, értelmes áron (39 cent / kWh).
  • Az ABRP-nek mintha az EnelX és az Ionity felé hajlana a keze tervezéskor. Persze hogy így a leggyorsabb (350-es töltőkkel), de vagy tényleg nincs más, vagy nem érdekli hogy beállítottam hogy ne használja ezeket ha nem muszáj.
  • Ha terveztek ABRP-vel, zárjátok ki a Porsche töltőit ha hétvégén mentek. Vannak ultra töltőik a szalonoknál, de csak napközben használhatók, be lehet vele szívni. A legtöbbet kizártam, egyet nem vettem észre, nem volt a nevében a Porsche 🙂 Hál'Istennek volt a közelben másik gyorstöltő.
  • Szintén ABRP - Premium-ért még nem érdemes fizetni. Kipróbáltam a trial-t, nagyon jó lesz ha kész lesz, főleg ha vesz az ember hozzá egy BT-s ODB olvasót hogy valós adatokkal számoljon. Van Android Auto-s kliense, szépen tervez, meg van navigációja, de közel sem olyan jó mint a google-é, rávitt egy autopálya-lezárásra, kellett mennem miatta egy 20km-es extra kört.
  • Ja, és +1: Végre van napelemem. Legalábbis ma felrakták a házra, még egy hónap mire az ELMŰ ampert bővít, rak fel ad-vesz mérőt és engedélyezi a használatát. Na de onnantól kezdve király lesz, pár év és bőven megtérül, meg innentől kezdve szuperzöldek leszünk! 🙂