Norvég ICE eladások

Avagy merre tartanak a benzinesek

Norvég belsőégésű (ICE - internal combustion engine) eladások havonta az elmúlt 5 évben. Bár 2025-ben tiltanák be teljesen őket, az elemzők azt prognosztizálják a trendvonal alapján, hogy jövő áprilisban adják el az utolsó ICE-t. Én ezt azért nem hiszem, tuti lesz még néhány-száz 2025-ig havonta, meg a végén még pont fel is fog lőni szerintem kicsit hogy aki még utolsó mohikánként akar pár évet valami cool v8-assal autókázni az tudjon, de a trend elég jól látszik. Kérdés hogy tudnánk mi is ilyen pályát bejárni? Tuti nem abból az évi max. 5 milliárdból amit "támogatásként" ad állambácsi... Ez félelmetesen kis összeg, pláne ha mondjuk azt nézem mennyit költünk vasútra. Mostanság 62.5 milliárdból készül el 1km, tehát 80m vasút ára ez. Azért ez sem kevés, nem panaszkodom, pláne hogy tudtunk élni vele, csak így nehéz lesz utolérni Norvégiát... Na majd ha kitiltják a régi dízeleket!!! 🙂 Mit csinálnék a helyükben? Elsőre odaadnám a jogkört a rendőröknek, hogy a szemmel is jól láthatóan füstöt eregető autókat kivehessék a forgalomból (persze megfelelő mérés után). Aztán megnézném hogy a kivett autókat hol vizsgáztatták le. Nem mondom hogy rögtön bezárnám őket, simán lehet hogy a vizsga óta romlott el bennük valami, de ha mondjuk 100+ ilyen autó csúszott át rajtuk nyilván véletlenül, akkor csak csinálnék egy-két próba-műszakit valamit szar autóval, csúszópénzzel, és felelősségre vonnék egy-két vizsgáztatópontot ha rajtakapom. Ez szinte semmibe nem kerülne és a legnagyobb szennyezőket kivettük, akiknek egy szavuk se lehet, ha már kivetettek mindenféle szűrőt. Új autó eladásoknál követném a norvég példát. Ők a szennyező fizet elvét követik. Így néz ki náluk ez a gyakorlatban egy Golf-ra: Volkswagen Golf Volkswagen e-Golf Import ár: 22 046 33 037 CO2 adó (113 g/km): 4348 – NOx adó: 206 – Selejtezési díj: 249 249 25 % ÁFA: 5512 – Eladási ár: 32 361 Euró 33 286 Euró Ti melyiket vennétek? Hát, norvég barátaink is bizony az elektromost veszik. És ez nem minden. Van vagy 20 féle könnyítés az elektromos autóknak (olcsóbb útdíjak, buszsáv-használat, ott is ingyen parkolás, stb. Viszont van még egy érdekes pont, a pénzügyi kompenzáció a fosszilis kisteherautók selejtezéséért, ha nulla kibocsátású kisteherautóra cserélik. Na én pont egy hasonlót vezetnék be itthon a dízelekre. Pont volt egy cikk Totalcar-on, hogy ha a belengetett dízel-kitiltás megvalósul jövőre, akkor mi az amit lehet helyette venni fél, 1 és 2 millió forintból. Nem elég sajna kitiltani a dízeleket, meg kell teremteni a lehetőséget azoknak az embereknek akik nem engedhetnek meg maguknak egy 5+ milliós autót, hogy vehessenek akár használt elektromost. Én ezt leginkább kamatmentes (vagy mesterségesen alacsony kamatozású) hitellel teremteném meg. Mivel bőven kitermeli a saját árát egy villanyautó, sokakat csak a magasabb kezdeti befektetés tántorít el. Ha viszont megértenék az emberek, hogy 5-10 éves időtávon sokkal jobban járnak egy villanyautóval, nemcsak eltolnánk ezt a problémát 2-3 évvel, hanem meg is oldanánk. Persze ehhez kell néhány milliárd, de talán 1-2km vasútból kijönne. Aztán sokszorosan megtérülne a befektetett pénz az egészségügyön (1000 milliárdos nagyságrend megy a légszennyezés okozta panaszok kezelésére, plusz a kieső GDP az ezzel kapcsolatos halálozások miatt). Mivel mindez úgyse menne értelmes töltőinfrastruktúra nélkül, ezeknek a kiépítését is támogatni kellene, nemcsak szabályozni. Hollandia, 47.5 kút 100km-enként. Németek, 20 kút 100km-enként. Tippeljetek Magyarországra. Elárulom, 0.6. Tehát több, mint 160km-enként van egy kút. Nyilván ez torz adat, mert a legfontosabb utak mellett már vannak viszonylag sűrűn, az autopályákon kb. 30km-enként van már, Pest meg tele van, de úgyis az autopálya érdekes, helyi mozgáshoz eltöltögetsz otthon (Hollandok is a destination charger-ek miatt tartanak ennél a számnál). Ez csak azért fontos, mert látszik hogy arányaiban mennyire keveset invesztál ebbe az ország. Amíg jöttek rá az EU pénzek, addig készültek is szépen, de pont most beszélgettek róla a villanyautós srácok, hogy a bevásárlóközpontok pont semennyire nem tartják be pl. a szabályokat, mert a kutya se ellenőrzi őket és nincs retorzió. Pedig minden 20000 fő feletti településen kellene hogy legyen x töltőoszlop a parkolókban (ahol x nemtom pontosan mennyi, de már 1 oszlopnak is lehetne örülni 4.7%-os villanyautó értékesítés mellett). Persze tisztelet a kivételnek, vannak akik látják ebben a fantáziát. Ezt sem kerülne semmibe központilag ellenőrizni, kiszórni pár büntit és hogy hogynem, lenne pénz még egy km vasútra. De nem is ez a lényeg. A pályák melletti telepítéseket kellene pörgetni amennyire lehet. Ha már használjuk az "aki szennyez az fizet" elvét (fogjuk rá hogy a benzinre pakolt jövedéki adó kicsit ez), akkor abból igazán juthatna arra hogy épüljön ki minden kúton töltő. Ne adj isten ha már a csitrilliárdos olajcégek abból gazdagodtak meg hogy szarrá szennyezték a Földet, igazán visszadobhatnának erre egy kis aprópénzt, mondjuk akár 1km vasútnyit, hátha abból lehetne hirtelen pár töltő is a kutakon. Dícséretes ilyen szempontból a MOL és a Shell, jók az app-ok, megy a roaming, értelmesek az árak, ugyanezt el lehetne várni a többiektől is szerintem. Ha épp nincs a kúton a pálya mentén nagy áram, akkor is legalább egy 3x32A-es Type II-es töltőt kelljen már kirakni (az tud annyit tölteni negyed óra alatt, hogy egy full lemerült autó eljusson egy gyorstöltőig - kb. mint egy kanna benzin), talán nem halna bele a BP és társai költségvetése ebbe... Ez mind csak szabályozás kérdése. Arról nem is beszélve, hogy mostanra elég értelmes napelemes aksis töltőszigeteket lehet már venni, olajcég méreteihez képest kerekítési hiba árakon (ilyet pl.: https://villanyautosok.hu/.../akkus-napelemes.../ - Ezeket még pihenőkbe is lehetne szórni). Ehelyett mi történik? Iszonyat adókedvezményeket kapnak az olajcégek. Ezzel nem is lenne semmi gond, mert részben mi is profitálunk ebből (olcsóbb áruk a polcokon a szállítás miatt), viszont pont lehetne egy olyan kitétel is ebben, hogy kötelező a töltőpont vagy akár a töltősziget ha az a panasz hogy nincs elég teljesítmény. Na mindegy, visszatérek inkább a valóságba és jól fel is ülök egyet valamelyik vonatra, megyek vele néhány kilométert hogy hamarabb megtérüljön az építkezés...