Otthoni töltés

...és a mocskos anyagiak

Sziasztok! Rég írtam villanyautós témában, de most legalább van egy kis apropóm. Történt ugyanis, hogy elköltöztünk egy kis kertes házba, és mostantól tudom tölteni itthon az autót. Ezzel kapcsolatban osztanék meg veletek pár dolgot. Egész jól egybeesett a költözés az itthoni töltők fizetőssé tételével. Áprilistól a DC töltők 50Ft/perc, Májustól az AC töltők 80Ft/kWh tarifával vehetők igénybe. Egy kis matek a Konára, 10%-ról kb. 80%-ra (45kW-ot beletankolva):

  • DC (50kW): 55 perc, 2750 Ft (80-at tudna felvenni, akkor rövidebb és olcsóbb lenne, de nem nagyon van ilyen töltő itthon még)
  • AC (22kW, amiből max. 7,2kW-t tud a 2019-es Kona felvenni): 6 óra 15 perc, 3600Ft
  • Itthoni töltés (8A - 1,84kW nappali): 28 óra, 1665 Ft
  • Itthoni töltés (8A - 1,84kW vezérelt, alias éjszakai): 28 óra, 1035 Ft
  • Itthoni töltés (12A - 2,76kW éjszakai): 16 óra 20 perc, 1035 Ft 1km költsége:

| DC | AC | Itthoni nappal | Itthoni éjjel | | ------ | ---- | -------------- | ------------- | | 6.9 Ft | 9 Ft | 4.2 Ft | 2.6 Ft |

5 litert fogyasztó benzinessel (300-as benzinárral): 15 Ft Miért írom ezt most le? Egyrész azért, mert ha valaki esetleg elektromos autó vásárlásra adná a fejét, érdemes egy-két dolgot megfontolni. Az egyik, hogy jelenleg szünetel az állami támogatás. Valszeg újraindítják majd, meg rebesgetik hogy az olcsóbbakat jobban fogják támogatni, de egyelőre semmilyen autóra nincs. A másik, hogy érdemes megnézni, hogy ahol laksz, dolgozni jársz (majd ha lehet) milyen töltési lehetőségeid lesznek. Mivel a DC töltés perc alapon, az AC kilowatt alapon árazódik, érdemes kiszámolni a kiszemelt autó paraméterei alapján, hogy mi és hogy éri meg neked. Amikor vettem a Kona-t, elkerülte a figyelmem, hogy csak 7,2kW-ot tud felvenni AC-n. A legtöbb itthoni AC oszlop 22-es. Elég nagy a különbség, kb. feleannyi idő alatt végez a töltéssel 22kW DC-n. Az nekem csak mázli, hogy kW alapon árazódik az AC, csak tovább áll ott. Sajna a 2020-as Kona is csak 11kW-os invertert kapott, fene tudja miért. Mit jelent ez praktikum szempontjából? Májustól nem nagyon fogom feldugdosni az autót pl. mozizásnál tölteni (tudom, koronavírus, de amúgyse), csak ha muszáj, amúgy meg töltöm szépen itthon. És miért érdekes ez? Azért, mert ha valaki kiszámolja ezeket, akkor rájön, hogy arra van ösztönözve, hogy ne az AC oszlopokon lógjon. Remélem sokan így fognak tenni, és akkor mindenhol lesz hely, és fenntartható lesz hosszútávon a rendszer. Az is következik ebből, hogy nem érdemes megvenni DC töltésre képtelen autót, csak ha tudjuk otthon tölteni. Szegény első generációs Zoe-knak ez nem olyan jó hír, mert bár ők pont ki tudtak venni 22kW-ot az AC oszlopokból, mivel kW alapon árazódik, nem nagyon benefitálnak a sebességből. Ami ösztönözve van ezzel az árazással és infrastruktúrával, az az 50-es DC-re képes autók köre (hál'Istennek azért ebből van a legtöbb). Ha marad ez az ár, és lesznek nagyobb teljesítményű töltők a Mobiliti-nél, akkor meg egyre olcsóbban lehet majd tankolni a Konába és a nagytesókba (Teslák, e-Tron-ok, stb.). Apropó Mobiliti, tök jó látni, hogy egy csomó értelmes szolgáltatóval megvan a roaming partnership. Mit jelent ez? Egyre közelebb kerülünk ahhoz, hogy országokon átívelő szolgáltatók árversenyezzenek egymással, és ne kelljen használni annyiféle app-ot. Hogy működik? Használhatod a Mobiliti app-ot a töltés indítására, de használhatod pl. a Shell New Motion-t, a Plugsurfing-et, vagy a ChargeMap-et is. Egyre több cég van a listán, és vannak értelmes előfizus konstrukciók, szóval az irány teljesen jó. Még egy érdekesség: Miért írtam kétféle adatot az itthoni töltés sebességére? A legtöbb villanyautóhoz adott töltőn állítgathatod a töltőáram erősségét. Nekem 8A, 10A és 12A lehet, a két szélsőértéket adtam meg fent. Mi ebben az érdekes azon felül hogy az egyik lassabb? Hát az, hogy jelenleg a házban 1 * 16A-ről vígan töltöm az autót éjjel anélkül, hogy bármihez hozzá kellett volna nyúlni. Aki attól tartott hogy nem tudja majd otthon tölteni mert nem bírja a hálózat, annak nem kell annyira paráznia. Nyilván aki sokat járkál naponta, és nem mindegy hogy 8 óra alatt 100 vagy 200km-t tud elmenni, valamint árérzékeny a döntés (tehát csak éjszakai árammal akar tölteni), annak érdemes átnézetni a hálózatot, meg akár kiépíteni egy telepített 7,2kW-os töltőt a Kona esetében (amihez már kell a 32A), de a nagy többség valszeg nem megy ennyit. Amivel simán lehet számolni, hogy hozzányúlás nélkül éjszakain még legrosszabb esetben is bele tudsz tölteni kb. 100km range-et az autóba, bármilyen elektromost is veszel. Ha meg nem tudsz otthon vagy a cégnél tölteni, akkor fontold meg, hogy belevágsz-e most egy elektromosba, ki kell számolni hogy neked megéri-e támogatás nélkül, ilyen árazás mellett. Mindenképpen olcsóbb a fenntartása mint akármelyik benzines, de a kezdeti magasabb ár miatt a megtérülés nem mindegy, hogy 5, 10, vagy 20 év lesz. Azt hittem ez rövid lesz, de már megint egy csomót írtam. Abba is fejezem, majd írok még egy-két kisebbet.