Praktikum I.

Távolság és sebesség

Sziasztok! Folytatom az előzőt az e-autózásról, most épp van egy kis időm. Legfontosabb tanulság, hogy sokkal rövidebb bejegyzés lesz mit az előző 😃 Legalábbis gondolom ezt most az elején. Viszont ami meglepett, hogy milyen sokan elolvastátok a hosszút is. Hogy is szokták mondani, vannak hálás szerepek, amivel nem lehet melléfogni? Lehet hogy ez a téma kicsit ilyen, kurrens, sokakat érdekel mostanság és ennek ellenére kevés a bejövő infó. Lényeg a lényeg, megvannak az első tapasztalatok hosszabb úton. Daniék esküvője, Budapest-Tác-Budapest. 70%-ról indulva. Van egy kifejezés, amit többször hallottam már villanyautósok körében: range anxiety. Magyarul attól tartasz, hogy nem érsz oda valahova, hogy lemerül az autód a következő töltési lehetőség előtt. A jó hír, hogy semmi ilyesmi nincs már ennél az autónál, egyszer sem paráztam azon hogy ne érnék oda vagy vissza pestre. Van egy marhajó webes alkalmazás, az a neve hogy A Better Route Planner (https://abetterrouteplanner.com), amit pont arra találtak ki, hogy villanyautóval közlekedj hosszabb távot. Ismeri az összes gyorstöltőt, beírod az utat, a kezdeti töltöttséget, a kívánt cél-töltöttséget, hogy útközben milyen típusú töltőknél akarsz megállni tölteni, meg hogy max. hány %-ig akarod feltölteni útközben az autót, és szépen megmutatja hogy hol állj meg mennyi időre, ha fizetős a töltés ott akkor az mennyibe fog kerülni, stb. stb. Ennél sokkal többet is be lehet neki állítani, tudja az összes e-autó referencia-fogyasztását (amit felülbírálhatsz ha te óvatos duhaj, vagy éppen állat módjára vezetsz), megadhatod neki a hőmérsékletet, hogy mekkora extra súlyt viszel magadon kívül, még azt is beírhatod, hogy szembeszél lesz-e, és ő ezekkel mind számol. Pl. egy Budapest Párizs 8 megállóval tehető meg, kb. 4 óra plusz idővel kell számolni töltésre. Azt is kiírja, hogy 3 töltő fizetős útközben, összesen 24€-t kell csengetni "üzemanyagra". Ez az egyik hibája, ez nem pontos. Rá lehet menni a töltőkre, és átirányít a töltési pont weboldalára. Megnéztem egyet-kettőt, van pár ami tényleg ingyenes, de van olyan, ami pl. 30 centet kér percenként. Egy ilyennél egy 45 perces töltés pl. 15€. Ha azt vesszük ez több mint a semmi, de mégsem 25kHUF. Viszont ezeket a költségeket nem számolja jól az oldal, szóval nem 24€ eljutni Párizsig 🙂 Bár nem sok, de beírtam a Budapest-Tác-Budapestet, otthonról nekem ez pont 160km. Szépen kiírta, hogy 70%-ról indulva is simán meg tudom töltés nélkül tenni ezt a távot, és hogy még marad is 24% az aksiban. Faja! Mi volt a valóság? Több mint 1 óra volt kijutni pestről (utolsó szép nyári hétvége, brutál dugó, majdnem lekéstük az esküvőt). Viszont ami ebben király, hogy nem 20+ literes dugózós fogyasztással lehetett menni, hanem alig 1-2%-ot ment csak le az aksi. Sajna odafele a pálya is tele volt, nem tudtunk nagyon 110-nél gyorsabban menni. Viszont visszafele 🙂 Áginak sietnie kellett, ezért nem 110-es tempóval mentünk. Itt most ezen a ponton átváltok elméleti síkra, természetesen mindenhol betartottuk a sebességhatárt, és a leírt adatokat mások (főleg német Kona-tulajdonosok) beszámolóiból extrapoláltam. Elöljáróban annyit, hogy nem 167 a végsebessége, mint ahogy azt az adatainál írják 🙂 Szóval brutál milyen különbségek vannak fogyasztásban különböző autópálya-tempóknál. A route planner 167 Wh/km-el számol 110km/h-s sebességre (az autó kWh/100km-t használ, 10 a váltószám, tehát itt 16.7, én inkább ezt fogom használni, talán ez a mértékegység közelebb áll a benzines világban mindenkihez). Ehhez képest a 110-es tempóhoz tartozó átlagfogyasztás 15 körül van. És ezt úgy, hogy megy a légkondi, megy a vezeték nélküli töltés, a távolságtartó tempomat, sávtartás, plusz egy kábeles telefontöltő. Valszeg lehet belőle még faragni, majd csinálok ilyen próbát is. Ez ugye kb. 400 km-t jelent ezzel az aksival, persze ha 100%-ról indultunk. A 130-as tempó már többet eszik, durván 19-20 kWh/100km-t. Ez már csak 300 km-t jelent, 80%-ról ami a praktikus max. töltöttség hosszabb úton meg már csak 250-et. 180-as tempónál meg felkúszik 35 fölé. Nem tudsz vele megtenni ilyen sebességnél 200km-t sem. Tud annyival menni, de valszeg nem fogsz vele, mert egyszerűen nem éri meg. Hacsak nem rövidebb távra akarsz menni gyorsan. Igazából a nyugisan vezetésre nevel 🙂 És itt most megállnék egy kicsit tisztelegni az olyan benzines autók előtt, amik képesek 300 fölé menni. Nagyobb tempónál ugyanis elkezdenek más erők hatni. Egyre durvább a légellenállás, sokkal több energia kell leküzdeni. Magyar Péter írt egy nagyon jó cikket erről, itt a linkje ha valakit érdekel: https://villanyautosok.hu/.../fontos-a-legellenallas.../ Ami fontos belőle, hogy a légellenállás a sebességgel négyzetesen arányos, de a légellenállás legyőzésére fordítandó teljesítmény viszont köbösen (harmadfokon) függ a sebességtől! Tehát ha duplázzuk a sebességet, akkor a teljesítményigény a nyolcszorosára nő!!! Miért írtam a benzines autókat? Amikor a Bugatti Veyron kijött, tök nagy szám volt, hogy szériaautóval is elérhető a 400km/h-s álomhatár. Mondjuk a szériaautón lehet vitatkozni évi 70 legyártott darabnál, de a lényeg, hogy amikor nyilatkoztak a mérnökök hogy miért kellett 1000 lóerősnek lennie, akkor viccesen odalökték, hogy persze, 250 lóerővel simán ki lehet hozni 300 km/h-t az autóból, ezt bárki tudja ma. A maradék 750 lóerő meg arra kell, hogy feljusson a Veyron 400-ra... Nem semmi azért belegondolni. Na de szálljunk le a földre. Mit jelent ez praktikusan? Ha hosszú távot akar menni az ember elektromos autóval, akkor érdemes megtalálni azt a sweet spot-ot, amivel a fogyasztásod és a töltésre szánt idő a legjobb arányba kerül egymással. Mire gondolok? Nyomod neki mint az állat, akkor lehet hogy kicsit gyorsabban odaérsz a következő töltőhöz, viszont gyakrabban kell töltened, ami meg idő. Ha lassabban mész, akkor persze ritkábban kell tölteni. Ez villanyautónként más és más, nyilván számít, hogy mennyi idő mondjuk 80%-ra tölteni, amire én vállalkozni fogok, az a Kona sweet spot megkeresése. Ha kitapasztaltam, majd jól elmondom 🙂 Mindenesetre a mostani úton nem kellett ilyenen aggódnom, simán visszaértünk, és a magasabb tempós szakaszok miatt nem 24%, hanem 20%-nál álltam be az egyik közeli töltőhöz. Szóval azért jó a tervező cucc, érdemes használni. Még egy dolog amit megemlítenék viszont, az a töltés. Most lehet hogy 1 percet is elszöszmötöltem mire elindult, de nem ezt akartam írni, hanem inkább azt, hogy nem tudtam az első töltőnél tölteni, csak a másodiknál. A hozzánk legközelebbit ugyanis elfoglalta egy plugin hibrid. Nekik kis aksijuk van, gyorsan fel tudják tölteni, de ha épp ott áll, akkor valszeg nem várod meg hogy feltöltse, pláne ha otthagyta bedugva a hétvégére parkolni.. Van viszont erre is egy tök jó alkalmazás, amit már említettem is az előző post egyik kommentjére válaszul, mégpedig a PlugShare (https://www.plugshare.com). Kijelzi az összes töltőt, megmutatja hogy melyik milyen típusú, és jobbat mondok, azt is, hogy akkor épp foglalt-e, vagy nem! Igen, látod, hogy melyik foglalt és melyik nem. Viszont ez csak akkor működik, ha a használója bejelentkezik. És pont ez a gond, vannak akik ezt nem teszik meg, és a magyar töltőpontok alkalmazása még nincs erre az automatizmusra felkészítve sajna, meg azon egyébként is csak bizonyos töltőpontok láthatók. Pedig ha bejelentkezne, megadhatná hogy előre láthatólag meddig lesz ott, segítve ezzel a többieket, meg ha megadta a számát, akkor fel is lehet hívni, vagy lehet neki üzenetet írni az app-on belül, hogy meddig lesz ott, ha épp nem akarja megadni a számát. Én jófej vagyok, megadtam a számom, meg be is check-oltam, meg az időt is megadtam, és ugyanerre bíztatnék mindenkit aki követ majd a villanyautó-vásárlásban (ne adj isten plugin-hibrid-et vesz). Szóval igen, bele lehet futni olyan szituba, hogy a jól kinézett töltőn épp csüng valaki. Elkezdem írni, hogy mit jelent ez arányaiban praktikusan. Eddig 2-szer töltöttem mindkétszer volt az elsőre kiszemelt töltőponton valaki, és mindkétszer üres volt a második. A jó hír, hogy rengeteg töltő van már! Hozzám 3 ingyenes van viszonylag közel, mindegyik 700m (8 perc séta). 1 km-es körben meg van 11, és épül 3. Ezek közül soknál nem is csak 1 töltési pont van, hanem 2, 3, vagy 6 is akár. Ez persze mindenkinél más és más, javaslom nézzétek meg a PlugShare-en mielőtt vesztek egy elektromos-t, hogy egyáltalán érdemes-e otthoni töltőt installálnotok. Ha Pesten laktok, akkor simán lehet hogy teljesen felesleges. Na jó, abbafejezem, lassan indulok Siófokra, és végez is lassan a töltés (amin most van, az csak 22kW-al tud tölteni, az ilyenen több idő). Na, annyira ez már nem lett hosszú remélem, folyt. köv. 🙂