Scepi jósol 10 évre előre

Már lehet hogy buktam is

Sziasztok! Már megint jóideje nem írtam villanyautós témában, és eszembe jutott egy érdekes dolog. Mivel eléggé úgy tűnik, hogy a Facebook velünk lesz még egy darabig (aztán lehet hogy nem is, de erről később), arra gondoltam, hogy csinálok egy predikciót 5 és 10 éves időtávon, amit majd jól visszanézünk 5 és 10 év múlva, és röhögünk rajta egy jót. Aki meg akar, csatlakozzon, írjon saját jövendölést kommentbe, vicces lesz visszanézni. 5 éves Szóval elnézve a mostani híreket, érdekes folyamatok zajlanak a világban. Sorra jönnek a hírek, hogy melyik ország mikorra állítja le a benzines autók értékesítését, ki tiltja ki őket, stb. Azt gondolom, hogy ez a folyamat csak gyorsulni fog, és időben előrébb jönni. Nem leszek meglepve, ha 2025-ben már lesznek olyan országok, akik ténylegesen le is állítják az értékesítést (a jelenlegi legkorábbi akiről tudok Norvégia, ők pont 2025-re tervezik), szerintem addigra Európa több országa és USA több állama is leállítja a nem-elektromos autók értékesítését. Nyilván onnantól kezdve azért idő amíg a fogalomban lévő flotta arányai áttoldódnak. Szintén 5 éven belül gondolom eljönni annak a pontnak az idejét, amikor az elektromos autó nemcsak majdnem minden, hanem MINDEN paraméterében jobb lesz fosszilis társainál. Jelenleg ugye még drágább, azonos árkategóriában kisebb a range-e, és lassabban tölthető fel. Szerintem ez 2025 végére megváltozik. Mi a predikció? Hogy szerintem lesznek addigra olyan modellek, amik nemhogy olcsóbbak és nagyobb hatótávúak mint hasonló kategóriás benzines társaik de kevesebb, mint 10 perc alatt feltölthetők (gyorstöltés, 10%-ról 80%-ra). Ezt úgy gondolom, hogy új akku-technológiával fogják elérni. Gyártani már most is egyszerűbb és olcsóbb egy villanyautót, a költséget a jelenlegi R&D arány csökkenésével, a felfuttatott gyártással, és a kínálat szélesítésével fogják tudni csökkenteni (jelenleg ugye még a kereslet határozza meg a piacot, és ezt ki is használják a gyártók, akik időben léptek). Ez meg szépen húzza magával a befektetéseket, és a méretgazdaságosság miatt szépen elindul egy ördögi kör, ami a robbanómotoros mainstream halálához vezet. Úgy gondolom, az itthoni jelenlegi kb. 1.5%-ról 20% környékére kúszik fel az elektromos autók értékesítése. Nagy ugrás, de sokszor hajlamosak vagyunk elfelejteni az exponenciális növekedés grafikonját, és csak lineárisan tudunk gondolkodni. Lehet hogy ez is még túl óvatos becslés, gondoljatok bele, hányan használtok még nyomógombos telefont érintős helyett? Aztán lehet hogy nem lesz igazam, legfeljebb majd mondhatjátok 5 év múlva hogy ti megmondtátok 🙂 A Plugin hibridek új szabályozások miatt kiszorulnak a palettából. Nem teljesen, de a idővel sem technológiailag, sem anyagilag nem lesznek vonzók ezek a tipusok, túl drága és komplex gyártani, és felesleges lesz az autódba benzinmotor, ha tisztán elektromosan is el fog tudni menni akár 1000km-t. Hozzáteszem, hogy szerintem kevés ilyen autó lesz, mármint 1000km-es range-es. Egyszerűen nem éri meg ilyet csinálni. Túl nagy súlyt cipel a nagy aksi miatt, és ha 10 perc alatt töltöd fel 500km-enként, akkor már nem mindegy az 500 vagy az 1000? Egyszerűen nem jön ki a matek. Nagyobb súly, nagyobb fogyasztás, hosszabb töltési idő. Kicsit ide kapcsolódik, hogy érdekes lesz majd megszokni mindenkinek (nekem is az volt), hogy nem biztos hogy gyorsabban odaérsz valahova ha gyorsabban mész. A Konánál olyan 110-120 körül van a sweet spot, ha annál gyorsabban megyek, akkor több időmbe telik a magasabb fogyasztás miatti plusz töltési idő, mint amit nyerek az extra tempóval. Persze ez csak hosszútávon igaz, amikor többször megállsz tölteni, ha range-en belül mész, akkor lehet neki nyomni. Persze betartva minden közlekedési szabályt! 🙂 Viszont ez az egyenlet ahogy csökken a töltési idő, egyre kevésbé fog számítani, a görbéből nagyjából egyenes lesz. Simán lehet hogy mire te villanyautót veszel, addigra ezt semennyire nem kell megszokni. Szerintem 2025-ben már sem a plugin-ek, sem a tisztán elektromosak nem parkolhatnak és nem tölthetnek ingyen. Ezek a folyamatok már elkezdődtek. Szerintem itthon is bevezetik a büntiadót a benzines vásárlásra, mint a Norvégoknál. Ott vehetsz nyugodtan benzines autót, de extra adót fizetsz rá, nem véletlenül akkora ott az elektromos autó penetráció. Mesterségesen, de drágább megvenni a benzinest. Bár már létezik egy egységes szabvány (CCS2), amivel kétriányú kommunikáció folytatható az autóval (tehát pl. a fizetés is automatizálható, hogy ne kelljen app-okkal, kártyával, ne adj isten shop-ban való fizetéssel bajlódni), szerintem még nem fog elterjedni 5 éven belül. Azt gondolom, hogy már lesz néhány ezt a szabványt támogató töltő, de nem ez lesz a jellemző. Még mindig sokféle app-al és RFID-val fogunk tölteni, max. jobban átjárhatók lesznek az app-ok. Viszont végre benne lesznek a töltők a legjobb navi-szoftverekben, fog tudni vele tervezni a Maps meg a Waze. Fog tudni legrövidebb, meg legolcsóbb útvonalat is kalkulálni a töltési árakkal számolva. Nagyon remélem, hogy fog tudni foglalni is töltőpontot az útvonal mentén automatikusan az erre alkalmas töltőhálózatokon, és számolni fog az éppen foglalt töltőkkel, nem visz oda ha nincs szabad töltő. Hozzáteszem, hogy eddig egyszer sem kellett várnom más töltésére az oszlopokon, bár olyan már volt hogy álltak ott (még az ingyenes időkben), de párszáz méterre volt másik oszlop, valamint olyan is volt, hogy utánam jött valaki tölteni és ő várt pár percet. Ha már töltőpontok, szerintem nem kell attól tartani, hogy ne lenne elég. Azt jövendölöm, hogy a töltőpontok aránya nemhogy leköveti az autókét, de növekedésben bőven meg is haladja. Önvezetés: szerintem 2025-ben már több ország hagyni fogja, hogy teljesen önvezető autók szaladgáljanak az útjain, eleinte bizonyos városokban, de 2025-re szerintem már országosan is. A felelősségi kérdés nem lesz még egységesen kezelve, szerintem a legtöbb esetben továbbra is a "sofőr"-é lesz, nem a gyártóé. Beérik annyira a technológia, hogy jobban vezet, mint mi. A jó mérőszám itt a baleset/x km. Szerintem ebben meg fog minket előzni. A mostani számokkal az a baj amúgy, hogy rengeteg (személyi sérüléssel nem járó) baleset nem is kerül bele a statisztikába. Gondoljatok bele, kis koccanás, nem hívtok rendőrt, az egyik fél ad a másiknak x összeget az okozott kárért és el van intézve. Ha ezeket is beleszámolnánk, valszeg bizonyos önvezető autók már most is jobbak lennének.. Mindenesetre addigra szerintem lesz olyan gyártó, akinek a rendszere minden esetben jobban vezet mint mi. Nyilván lesznek olyan helyzetek amit nem fog tudni magától, külső segítség nélkül megoldani, de elenyésző lesz ezeknek az aránya, a mindennapi helyzeteket 100%-ban meg fogja tudni oldani. Itthon viszont még nem hiszem hogy elérünk odáig a bürokráciában, hogy önvezető autós szolgáltatók hozzák-vigyék az embereket, vagy éppen a pizzát. By the way, kínában már most horja a sült csirkét a KFC önvezető autókkal.. 10 éves 2030 még messze van, de az már most látszik, hogy lesznek olyan országok, akik addigra betiltják a benzinesek értékesítését. Ez már tény, de itt jön a predikció, szerintem lesz olyan ország is, aki kitiltja a benzineseket. Se használt benzines vásárlását, sem behozatalát nem fogja hagyni. Egyszerűen nem kapnak majd forgalmit. Esetleg azt tudom még elképzelni, hogy sokkal magasabb összegekért lehet majd max. benzinesed, ha épp kimondottan azt szeretnél, mert te vagy az az 1 a 100-ból, aki ténylegesen vezet napi 1000km-t. Adó, vagy biztosítás formájában. Felpörög egy időre az export, a későn kapcsoló országok meg jól megkapják ezeket a benzineseket. Igaz, valszeg olcsósítva. Ez lesz a benzines kánaán. Már amíg a importáló ország is be nem tiltja majd 🙂 Veszel olcsón benzinest, amit majd jól kitiltanak, és adhatod el te is olcsóbban. Valszeg szépen kivándorolnak a benzines autók afrikába pár év alatt. 2030-ra a legtöbb nagy gyártó leállítja a robbanómotoros autó kutatásait, és lepörgeti a gyártásukat. Egyszerűen nem fogja megérni gyártani, nagyobb marzs lesz az elektromoson - ismét a méretgazdaságosság nyer. Már rég nem éri meg technológiailag benzinest venni, pusztán a túlkínálat miatti nyomott árak miatt fogják tudni értékesíteni a gyártók a még legyártott példányokat. Addigra felpörög az aksi-gyártás is, egyrészt felpörög a használt fémek újrahasznosítása, valamint beindul a commercial aszteroida-bányászat. Legalábbis lesz szerintem legalább egy ilyen projekt folyamatban, akár már egy-két befogott aszteroida Föld körüli pályán. Természetes lesz, hogy az új elektromos amit veszel kevesebb, mint 10 perc alatt teletölt, és elmegy legalább 500km-t. Az elektromos autó penetráció aránya szerintem 50% felett lesz itthon. Magyarország is betiltja az új benzines értékesítést EU nyomásra, de még lehet majd importálni kintről. Valszeg lesz rajta valamilyen büntiadó, hogy annyira ez mégse legyen olyan jó üzlet. Bár azon sem leszek meglepve, ha mi sem akarunk majd felvevők lenni. Elnézve az ország energia-politikáját, abban az időszakban amíg az új Paks II. blokkok már mennek, de a régieket még nem állítják le, energia-exportőrök leszünk. Így különösen érdemes lesz az országnak nem-fosszilis fogyasztókat használni közlekedésre, valamint az se árt, ha az elektromos autók hozzájárulnak a nappal megtermelt energia tárolásához, és éjszakai visszacsorgatásához. Ezt addigra a modern protokollokon meg lehet tenni, és kidolgoztt lesz az elszámolási rendszer is (ösztönözve leszel, hogy rakd fel az aksidat a grid-re). Önvezetés: természetes lesz hogy létezik, elkezd nem trendi lenni a tradícionális vezetés. Persze mindig meglesz ennek a romantikája, a mai napig látni lovaskocsikat esküvőkön, kastélyok körül, stb., de ugyanúgy ki fog kopni a vezetés mint a lovaskocsi. Azért ez szerintem még nem történik meg 2030-ra, de elkezdődik a folyamat. Mi a francért akarnék vezetni ha közben aludhatok/filmet nézhetek/játszhatok is? Olyan új folyamatokat fog az önvezetés beindítani, amit ma még elég nehéz elképzelni. Szerintem pl. megjelenik majd az olcsósított (akár ingyenes) autó. Hívjuk B verziónak. Ez lesz a tökéletes eszköze a gyártóknak, hogy célzott reklámokat nézz. Pontosan tudja a helyed, tudja az üzletek helyét is, miért ne kötnék ezt össze? Attól tartok olyan is lesz, hogy a tervezett útvonaladba belerak majd egy-két megállót. Lassan éhes vagy? Hmm, itt egy meki útközben, menjünk csak át ezen a McDrive-on. Nagyon remélem hogy nem lesz azért ennyire pofátlan. Viszont úgy gondolom, hogy 2030-ra megszokottak lesznek a hasonló robottaxi-k. Drágább, reklámmentes, és olcsóbb, reklámos. A taxisofőr mint olyan kuriózum lesz, mint ma a kocsis. Az autó mint közlekedési eszköz emiatt sokkal kevésbé tulajdon, mind inkább szolgáltatás lesz. Miért akarnál birtokolni egyet, ha az ideje 90+%-ában úgyis áll a garázsban és úgyis ott terem egy mire kilépsz az ajtódon? Szerintem a formai faktor is lényegesen át fog alakulni, jóval több lesz az 1 személyes járgány mint eddig. Ja, és szerintem 2030-ra alap lesz hogy tudják majd magukat tölteni az elektromos önvezetők. Nem kell a töltéssel sem vacakolnod, feldugja magát, esetleg ha tovább tudnak javítani a vezeték nélküli töltés hatékonyságán, akkor rááll a megfelelő helyre amíg te munkában vagy. Már ha lesz sajátod egyáltalán. Akinek meg lesz, az beállíthatja hogy dolgozzon az autója neki napközben. Persze ebből a gyártó szép nagy részesedést kap (erre már látni Teslánál az alapokat). Szerintem több ma ismert gyártó eltűnik a süllyesztőben 2030-ra. Csődbe megy, eltűnik a volumen, felvásárolja egy új gyártó a brand miatt, de a mai formájában megszűnik létezni, mert nem lesz életképes. Sok gyártón már most látszik hogy iszonyat mód le van maradva, egyszerűen nem tudják lekövetni a mai igényeket. Ezeken felül biztos vagyok benne, hogy lesz legalább egy olyan disruptive technológia, amit most még el sem tudunk képzelni, nem létezik, de alapjaiban fogja felforgatni az autózást. És nem ilyenekre gondolok mint pl. a mozgó hotelek, vagy 4 kerekű bolt, esetleg repülő autó, ezeket mind el tudom képzelni. Valami olyasmi, amiről jelenleg álmodni sem tudunk. Gondoljatok bele, amikor még alig volt telefon bekötve a házatokba és egyszercsak megjelent a mobiltelefon. Az volt a természetes, hogy megbeszéltük egymással, hogy hol és mikor találkozunk legközelebb, ma ez elképzelhetetlen. Annak ellenére nem találkozunk, hogy minden eszközünk megvan rá 🙂 Gondoltam mielőtt ezt kiposztolom, csinálok két event-et 2025 és 2030 nyarára, amikor majd jól visszaolvasom ezeket és aki szeretné, belerakom és röhögjünk együtt a jóslatokon 🙂 Viszont a Facebook közbeszólt, nem hagy 2022 utánra event-et csinálni. Úgyhogy csináltam két google calendar entry-t (ők optimistábbak). Ha szeretnél jönni, írj egy mail-címet és meghívlak. Mindkettő hétvége, augusztus 10, délután 4 óra. Remélem még ráérsz! 🙂